Jag mötte Gud - på jobbetDagbok från praktikveckorna på Kristna Bokstugan i UppsalaBild på BokstuganÅren på ÅttitaletUppsalabilder - Nytt!
Jag mötte Gud på sjukhusetJulen 1975Oro och fruktan fyllde det lilla enkelrummet på
ortopeden. Den unga flickan blottade sina hörntänder
och sade skrämt: "Jag är djävulens barn!" Januari 1976Den gamle mannen såg stor ut, där han låg i sin
säng. Över den stora bubblan till syrgasmask var
blicken en kämpande människas. Andhämtningen lät tung
och rosslande. Lite längre in i rummet fanns ett bord,
en fåtölj och en mindre stol. Här skulle jag sitta och
vaka över honom, som snart skulle dö. DAGBOK FRÅN PRAKTIKVECKORNA I UPPSALAHösten 1979 gick jag diakonikurs 1 i Härnösand. Min dröm var att få arbeta med ett bokcafé. Åren på Åttitalet-Nytt!1980 Efter att ha slutat på Vårsta och tömt lägenheten på Pedagoggränd, som jag hyrde ut i andra hand, åkte jag till Uppsala i slutet av januari. På tåget tände jag lampan och läste: "Det som var obetydligt utvalde Gud, ja det som ingenting var." Jag ville bli använd av Gud! En termin arbetade jag på Bokstugan, lärde känna folk, stan och den andliga miljön litegrann. När stugan lades ner från EFS:s sida, bestämde jag mig för att läsa C-kurserna i engelska och svenska vilket jag också gjorde under höstterminen och under våren 91. Jag bodde hos Erik och Marianne på Rackarbergsgatan, och sedan på Djäknegatan. Den sommaren var jag säkert ledig tre månader, jag ville pröva på nya saker och träffa nya människor. Jag träffade ofta Stisse på Bokstugan. Och de andra existenser som brukade komma dit. Jag tror också det var 1980 som den första troskonferensen hölls i två omgångar på Fridhem. Daniel och Vaike tyckte det hela var fantastiskt men jag begrep inte vitsen. 1981, då läste jag svenska på våren. Jag hade sällskap med Lasse och led mycket när det inte höll. Jag fyllde trettio. Tänk att jag njöt så lite av livet. Jag höll modet uppe, men hade råkat ut för en rad besvikelser och gled in i en depression i juli. Då hade Christina sagt upp lägenheten där jag bott och själv bodde jag i andra hand på St Ansgar. Det positiva var att jag började jobba på Ackis på allvar, då i juli, för mig var det en återgång till något som jag hoppades var avslutat. Men det visade sig vad som höll i nödens stund. Jag arbetade. Den hösten besökte jag nunnorna i Enköping ett par gånger. Jag var hem till Lund över julen och tog ett fint kort, det där mor o far sitter vid bordet. Stickade den grå ylleluvan med ränder under den skojiga resan upp, med pappan som läste ur Nils Holgersson hela vägen. av Hans fru, för att komma upp ur depressionen. Jag hade pratat positivt och skrivit glada brev hela tiden. Medicineringen gick bra, och jag fick den nya lägenheten på Solrosgatan när Agneta gifte sig och flyttade till Norrbotten. Den våren var inte så dum, jag var på en konferens i Timmernabben som gjorde under med min livsvilja. Den våren var jag och lyssnade på Jim Kaseman. Jag fick syn på bibelordet om hjärtats jordmån: "Den goda jorden var den som tog emot ordet och behöll det och jämväl bar frukt" Trosförkunnelsens kanske bästa ingrediens var ju den om att behålla ordet i sitt hjärta och vara ståndaktig. Just den våren, i maj, startades också församlingen Livets Ord som kom att spela en så stor roll i mitt liv på många sätt. Jag tyckte inte om UE:s nya stil och jag begrep mig inte alls på det amerikanska. ">Som nu var jag en traditionalist, men terminen på Vårsta och lektionerna om diakonins pionjärtid hade givit mig en längtan att få vara med om något som "var i början" och som även gav utrymme åt nådegåvorna. 1979 som på flera sätt var ett frihetens år var också året då jag började tala i tungor, och alla böcker uttryckte hur häftigt det var att vara med i ett sammanhang där nådegåvor tilläts flöda. Jag var alltså redo för att bli en livetsordare och drogs med på de visioner Ulf ständigt talade om och utökade, så som han fortfarande gör. Hans bild av hur det skulle bli tilltalade mig inte alltid men det som hela tiden fick mig att ändra uppfattning i positiv riktning var alla positiva människor, inte bara Daniel och Vaike utan de som gick bibelskolan. Ändå såg egentligen bibelskoleeleverna inte särskilt glada ut. Men nu talar vi om vintern 83-84. I juni 83 avslutades medicineringen för min del och jag fick en ny kick av att åka på akvarellkursen. Då började mitt intensiva målande. Jag har foton från den tiden. Jag hade långt hår i flätor, pappas skjortor och träskor. 32 år men kände mig som 25, i början av livet. Pappa var fortfarande ganska pigg och mamma vävde mattor. Hösten 1983 gick jag på församlingen Livets Ord första gången. Det som tilltalade mig var lovsången, att få hålla på med sådant hela tiden. Jag ville genast gå med. På grund av kön kom jag inte med förrän nästa söndag och det var det som gjorde att jag fick löpnummer 33! PGA alla avhopp avskaffades så småningom löpnumren. Det läsåret blev intressant på många vis. Jag åkte ständigt på seminarier, som sades vara bra. Jag frågade mycket om det där att falla vid handpåläggning, eftersom jag aldrig föll "Man bara ger efter för det" sa Vaike. Man bara låter det hända." Jag prövade under ett seminarium, under lovsången, bara föll jag. Det gjorde inte samma effekt på omgivningen som när man föll vid handpåläggning. Ingrid Lilja skulle senare förklara att det att man föll var ett sätt att underordna sig tjänstegåvan och få vad den hade. Jag skulle inte komma att falla särskilt ofta under det dryga decennium jag var med i rörelsen. Så länge jag kunde korrigera balansen med en fot, trodde jag ju inte att det var den helige Ande, utan snarare tjänstegåvans hand som fick mig att vackla. Det var Mark o Janet Brazee, Jim Kaseman, Sam Whaley och det var Sandy Brown. Förväntningarna var högt ställda på Sandy Brown, eftersom många under skett i hennes tjänst, men det visade sig inte bli fler under än i vanliga livet ens fast vi hyrde universitetets aula. Det var då jag klippte mitt hår och permanentade det lockigt, samt köpte skor med klack, den första tråkiga kompromissen av många som skulle följa. Jag skulle komma att försöka anpassa mig och köpa "snygga" men tråkiga kläder som jag inte alls var glad i och som jag såg till att få av mig så snart som möjligt sedan jag kommit hem. Det här året hade jag fått mitt drömjobb som respiratorvakt på 40 E, det var verkligen bönesvar: Ett fast jobb, som respiratorvakt, på samma avdelning hela tiden! 1984 Det var nyårskonferens och vi var troligen på Katedralskolan. Jag översatte böcker av Sandy Brown (Faith for what?), av John Osteen (There is a miracle in your mouth), och Lester Sumrall (Dominion: You hold the reins), ja också Namnet Jesus av Kenneth E. Hagin! Detta för Livets Ords förlag. Pga alla rekommendationer och pga att jag kände att jag trodde för lite på den här röran och behövde bli Genomfärgad som Linoleum, så sökte jag till bibelskolan 84-85. Och det året skulle kunna fylla en hel bok. Så mycket hosta, sömnlöshet, skräck och ångest. Så mycket stress och korvstoppning, så totalt fritt från reflektion och ifrågasättande. Det blev en chock för mig att min tro togs ifrån mig utan att ersättas med någonting bärkraftigt nytt. Efter julen försökte jag sluta, men blev "hämtad" - av Ingrid Lilja och Åsa Ekh. De kunde inte alls acceptera mitt sätt att tänka och ansåg att jag lyssnat till lögner. Det kan nog hända att hur nu än situationen såg ut, så var det inte att tänka på att flytta på sig i det tillståndet. Jag upplevde att när Ingrid varit där, sade Gud att jag skulle gå tillbaka till skolan. Det här är en av de saker som Gud kanske ändå förklarade med en bild: Som lejonen jagade Aramis och Shasta i The Horse and His Boy, så jagades jag tillbaka till det skyddande höljet när nu min själ var som ett okokt ägg utan skal. Jag började om, och underkastade mig, vilket var fridfullt och bra, men inte gav utrymme för eftertanke eller plats för det egna ansvaret. Jag hängde med, och fortsatte så, men sista delen av terminen kom den stora tröttheten. Aldrig skulle jag orka leva på det här sättet. jag var en motsträvig elev som inte tillät dem att "förvandla" mig. Jag skulle under de följande åren vara på ständig och skuldmedveten jakt efter det jag haft en gång och som tagits ifrån mig så brutalt. Sånger och bibelord och tankar förbjöds i mitt innersta. Jag försökte se ut som om jag uppskattade skolan, av rädsla för att annars bli utsatt för någon slags specialbehandling. Det jag kände och upplevde, det var vad tidningarna också skrev, och det var lögner. Bättre då att hålla tand för tunga och sedan försvinna. 1985 Den hösten försökte jag också flytta till Medle med Lotta och Siri men även det misslyckades fatalt. Min inre styrka räckte bara till att fly, inte till att etablera något nytt, och jag återvände. Någon nämnvärd inre styrka kunde man förresten inte tala om i mitt fall vid den här tiden. Jag återvände till LO under Maggis hägn och blev en som "Hängde med". Första terminen bodde jag i ett källarrum hos Elna Lundström, ett som jag själv upptäckt och inrett och betalade trehundra i månaden för. Mot nyårskonferensen bestämde jag mig för att jag ville vara med i Livets Ord därför att det gamla som jag längtade tillbaka till inte fanns i stan längre. Det var en ny, hård tid. Karismatiska väckelsen var över. "Den Helige Ande förvandlar sig från en duva till en örn" (UE) Under nyårskonferensen hade Åge Åleskjaer sin berömda predikan "Fri, modig och het" och bad för dem som inte kunde känna glädje. Dit hörde jag. Ämnena, undervisningen dessa år skulle man kunna prata om en hel del. Jag minns talet om Joels arme, Det var den sista tidens brutala väckelse, och där skulle vi vara med. Jag minns lilla Britt som så gärna ville vara med i "den här armen". Vi satt tillsammans på en Bön-och Helandeskola och Linda Graaf fick ett kunskapens ord om att någon hade det så att allt som såtts, hade ryckts upp - Det var förresten i januari när bibelskolan nyss hade börjat, alltså under bibelskoleåret. Det var jag som gick fram på det ordet. Jag lärde känna Maggi, Lotta och Siri, och det var en stor behållning av året! 1996 I januari flyttade jag in i lägenheten på
Gröna gatan! |