Författare
Kommentar
View Entire Thread
h
Jan 5, 2009 - 6:29PM
Re: Ulf Ekman och katolicismen

Kan bar hålla med Dig S-E i vad Du säger!

HaFo

h
Jan 7, 2009 - 8:15PM
Re: Ulf Ekman och katolicismen

Jag återger delar från Michaels blogg och ger sen en HaFo kommentar:

http://jdfk-kefas.blogspot.com/2009/01/ja-till-jesus-nej-till-ulf-del-4-av-4.html
---

Ulf Ekman:

"För det här är det större saker som den helige Ande håller på med än det vi någon av oss kan kontrollera. Och det är absolut rätt att människor kan gå fel. Dom flesta gör det vid något tillfälle. Men det också lika rätt att vi har den helige Ande och att vi kan höra från himmelen.

Och att därför så är det en tid då, då vi ska säga hjärtan har värmts mot varandra. Och då satans brinnande pilar skjuter för att denna process av att älska min broder och min syster skall avstanna. Den kommer inte att avstanna. Den kommer inte att avstanna. Tvärtom kommer den att fortsätta och ingen demon i *******t kan stoppa bröder och systrar i tron från att finna varandra i Kristus Jesus.” –

Ulf Ekman nyårsafton 2008
---

Michael:

jag är inte redo att gå in i den här form av andlig krigföring som jag har gjort senaste veckan, jag är inte tillräcklig mogen i min kallelse att bemöta människor såsom Ulf Ekman, och jag har inte tillräcklig med Bibel kunskap att genomskåda allt, jag har heller inte den vishet som behövs att bemöta herdar som drar människor till sig själv istället för Kristus…

… Orsaken till att jag tar upp detta, är för att jag tycker det är ytterst viktigt att just du försöker se vilka områden jag har fel på, och vilka områden jag har rätt på utifrån Skriften.

Orsaken till att jag önskar det, har helt enkelt med att göra om jag har Skriften på min side, så har jag även Gud/Den Heliga Ande på min sida, och Ulf Ekman är den som används av mörkret, har jag inte Skriften på min sida, så har Ulf Ekman rätt i sina påhopp och jag är den som behöver omvända mig.

Därför anser jag det är ytterst viktigt att du granskar det som nu håller på att ske i den kristna kyrkan i Norge och Sverige, för att se vad Guds Ord har att säga om saken…

… Önskar också att tillägga att enda orsaken till att jag gör denna genomgång är för att alla herdar är tysta i Sverige, inte ens nån som reagerar över att en pingstpastor (stor sådan) har böjd sin nacke för påven.

Så just nu ser jag mig som en sten som ligger på marken och ropar, eftersom ingen annan har höjd sin röst…
---

Nu sätter vi igång:

Joh 17, ett kapitel i Bibeln alla som är för dagens ekumenik ständigt hänvisar till. Det är kanske den 21e versen i detta kapitel som används mest, det lyder så här:

"Jag ber att de alla skall vara ett, och att såsom du, Fader, är i mig och jag i dig, också de skall vara i oss, för att världen skall tro att du har sänt mig." Det är viktigt tror jag att alltid sätta Bibel vers i sitt sammanhang, för mig är det alltid vägledande att läsa Bibel vers i sitt sammanhang.

Dagens ekumeniska rörelse baserad mycket av sin tro just på denna vers, frågan är om de har tolkat det rätt utifrån versens sammanhang. För mig blir det fe, eftersom att jag tycker all Bibel text ska ses i sitt sammanhang och helst jämföras med andra Bibel texter.

Sammanhanget i Joh 17:

De första 5 versarna i denna text handlar om att Jesus framför allt beder. Den andra delen v. 6 till 10 är en beskrivning av Jesus om dem som har blivet givet till Honom, och han understryker att det är just dessa han beder för.

I verserna 11 och 12 har vi själva fundamentet i hans bön, att de som tillhör Kristus skall vara ett. Verserna 13 till 16 beder Jesus om att de som tillhör Honom ska bli bevarad i enheten trots attacker ifrån de onda makterna som syftar på att riva sönder denna viktiga enhet

(som vi gick igenom i går, består söndringen av att människor faller ifrån den sunda läran - och inte splittring i kyrkan i sig själv).

I verserna 17 till 19 beder Jesus för våran helgelse, orsaken till att han beder för våran helgelse är för att han önskar att vi ska bevaras i sanning.

Verserna 20 till 23 tar han åter upp va han i vers 11 bad om, men utvecklar det nu mer i detalj vad som är enhetens väsen. Och i verserna 24 till 26 går han in på vad Han önskar av sitt folk, att de ska vara där han är, att vi ska få se Hans härlighet - som Fadern har givet Honom. Detta är sammanhanget i Joh 17.

Enhetens principper i Joh 17:

"Jag är inte längre kvar i världen, men de är kvar i världen när jag går till dig. Helige Fader, bevara i ditt namn dem som du har gett mig, för att de skall vara ett, liksom vi är ett."

I denna vers är principerna fastslagna.

Det vi kan se först är ju att Jesus talar om en bestämd grupp människor "de". Det är viktigt att se att "de" är de som är föremål för den enhet Jesus beder om…

… I RKK finns det universalism, och i denna universalism är också dagens ekumenik byggd på. Men som vi redan kan fastslå så här långt är att det finns ingen universalism i Joh 17.

Det finns inget här som tyder på att Kristus beder för alla, irrläror, falska profeter - nej han beder endast för Guds barn. Det vi alltså kan se är en klar markerad avgränsning mellan dem som ännu är i världen, och dem som Kristus har kallat ut ur världen.

Det finns ytterligare en intressant beskrivning om vilka "de" är i v. 6 till 10, detta är viktigt eftersom Herren tar upp samma sak i V 20 där det står:

"Men inte bara för dem ber jag, utan också för dem som genom deras ord* kommer att tro på mig."

Här betonar Jesus att de som har trott på Honom genom evangelium, som i sin tur har fört andra till tro genom samma evangelium, det är alltså samma sak Han betonar, och han understryker det ytterligare en gång i V. 25, och här kommer också den sista beskrivningen om vilka "de" är:

"Rättfärdige Fader, världen har inte lärt känna dig, men jag känner dig, och de vet att du har sänt mig."

Denna vers är för mig den viktigaste versen när det kommer till att fastslå vilka "de" Jesus beder för.

Va kännetecknar "de"? Jo de har blivit givet till Jesus av Fadern (v 19), de har blivit tagit ut ur världen, Jesus beder för de som har tagit emot Hans Ord och undervisning, Han beder för de som vet vem Jesu är och va Han har gjort, Jesus beder alltså om enhet mellan de som tror på det rena evangelium (Joh 3:16/Ef 2:8). Detta är Jesu egen definition av enhet mellan kristna.

Han pratar alltså inte om människor som har växt upp i nån form av kyrka, land eller kultur - det är inga ursäkt, Han talar endast om de som Herren har givet Honom, som Han har helgat (avskjilt) från världen, de som har tagit emot det rena evangelium.

Det finns flera principper i Joh 17 såsom enhetens ursprung.

Här är det viktigt att lägga märke till viktiga ord såsom "bevara". Jesus talar inte i detta kapitel (eller någon annan stans) om att frambringe enhet, eller skapa enhet mellan kristna!

Va Herren säger är "Helige Fader, bevara i ditt namn dem som du har gett mig, för att de skall vara ett, liksom vi är ett."

Jesus säger att den enhet Han önskar redan existerar. Jesus beder om att de som har tagit emot det rena evangelium och blivit Guds barn ska bevaras i enhet i sanning, eftersom Han vet att kommer möta starka frestelser från synd, ondska och attacker ifrån djävulen, därför beder han om en enhet som består i sanning, en enhet som redan existeras och inte kan skapas.

Jesus talar alltså inte om något vi ska sträva efter, eller om någonting vi ska göra, till och med så att Jesus vänder sig inte överhuvudtaget till sina lärjungar i detta kapitel. Hela kapitlet handlar om en bön från Jesus till Fadern om att Fadern ska bevara den enhet som Kristus genom sitt Ord och sin undervisning redan har frambringat till dem som har tagit emot Honom.

Enhetens väsen i Joh 17:

Enhetens väsen enligt Joh 17 är

"för att de skall vara ett, liksom vi är ett". Detta är själva grunden för enheten.

I V. 20 till 23 kan vi se att Herren går mer in på detalj va denna grund består i:

"Men inte bara för dem ber jag, utan också för dem som genom deras ord kommer att tro på mig. Jag ber att de alla skall vara ett, och att såsom du, Fader, är i mig och jag i dig, också de skall vara i oss, för att världen skall tro att du har sänt mig.

Och den härlighet som du har gett mig har jag gett dem, för att de skall vara ett, liksom vi är ett: jag i dem och du i mig, för att de skall vara fullkomligt förenade till ett. Då skall världen förstå att du har sänt mig och har älskat dem så som du har älskat mig."

Det första vi kan konstatera av dessa Bibel verser är, att den enhet Herren talar om jämförs med den enhet som finns mellan Fadern och Sonen, men vi kan också konstatera att Herren talar om en enhet som finns mellan Sonen och de människor Han ger sin förbön.

Jag tror vi behöver ta en blick på Joh 14, för att få en djupare förståelse om va Herren här talar om. I Joh 14 hittar vi:

"Den dagen skall ni förstå att jag är i min Fader, och att ni är i mig och jag i er. Den som har mina bud och håller fast vid dem, han är den som älskar mig.

Den som älskar mig skall bli älskad av min Fader, och jag skall älska honom och uppenbara mig för honom...Om någon älskar mig, håller han fast vid mitt ord, och min Fader skall älska honom, och vi skall komma till honom och ta vår boning hos honom.(Joh 14:20-23)"

När vi läser detta så ser vi att betydelsen av Jesu förbön i Joh 17 kanske inte är lika självklar som vi först kan tro.

Herren talar här om treenigheten, ett mysterium. En del av dagens framstående ledare vill visa på att det är fråga om organisatorisk enhet. Men vi kan se det i sin helhet, och lätt komma fram till att det handlar om raka motsatsen.

Först lite om treenigheten: Treenigheten består av tre personer, men ända bara en Gud. Treenigheten består av samma väsen, men enda är de skilda i tre personer. Att de är ett men enda tre kan inte uteslutas.

Här måste man också lägga till att det hos Gud också finns en enhet i åskådningar, tankar, och syften, enhet i kärlek, och ja allt! Det är på detta sätt Herren själv förklarar den enhet Han önskar bland Guds barn, och det är på detta sätt Herren själv förklarar enhetens väsen.

En enhet som redan hade uppnåtts bland hans folk. Han beder sedan att Fadern skall bevara dem i denna enhet, sedan han vänt åter till sin härlighet.

Vi kan här alltså komma fram till slutsatsen att det handlar inte om en enhet som ska uppnås i Kyrkan, den enhet Jesu beder om handlar heller inte om enhet mellan olika samfund eller organisationer!

Det som är underförstått i Jesu förbön, den enhet Han talar om är att en kristen är en som är fött på nytt, alltså fött av Anden, och på sådan sätt blivit delaktig av "Gudomlig natur" (inte därmed sagt att den kristna har blivit gudomlig! - Men därmed sagt att vi har blivit Guds barn och arvingar enligt löfte!).

Så det vi kan komma fram till är att det utifrån Jesu egen synpunkt finns ingen enhet utanför Den Heliga Andes skapande i den nya naturen hos dem genuina troende. Däremot finns det en enhet hos dem som har blivit skapad till en ny skapning, de som har blivit födda på nytt, de som är sanna Guds barn, denna enhet ledar till identifiering av Bibliska läror…

… den enhet Herren talar om kan endast förverkligas hos dem som har blivit fött på nytt. Det är på sådan sätt ingen enhet man kan besluta sig för, ingen enhet man själv kan eftersträva, och ingen form av enhet man själv kan skapa.

Kristi kropp är ingen syförening! …

… Vi kan också dra som slutsats att Herren uppmanar inte kristna att skapa någon form av enhet, eller vara ekumeniska. Däremot kan vi se att Herren ber en bön till Fadern om att Fadern ska bevara den enhet som redan finns.

Den enhet Herren talar om är heller inte organisatorisk, den består inte av enhet mellan olika samfund, utan det Herren här beder om är en andlig enhet, en enhet skapad av Den Heliga Anden som genom pånyttfödelsen tar sig i uttryck i en allmän mottagande av undervisning om Jesu person och gärning.

Den enhet som det i dag talas om i våran kyrkor saknas dessa kännetecken, och vi kan klart se att den enhet det i dag är tal om är inte den enhet Herren talar om i Joh 17.
---

HaFo: kommentar:

Michael är ung i tron och behöver kanske se upp, med att mitt i sin iver, att inte fångas av Calvinismens vilsna lära, kring att ”Jesus dött enbart för dem som Gud i förväg utvalt till att få nåd”. En lära som ngt synes färga Michaels inlägg - eller?

Men jag är imponerad över hur man som relativt nykristen, kan vara så mycket mer klar över vad Joh, 17 säger än vad t.ex. Ekman, Hedin och andra ledare verkar vara!

Det är nog ngt av det mest missbrukade Bibelsammanhanget i Joh. Kap 17, idag från de som eftersträvar, den falska ekumenik som idag växer fram under mottot:

”Att älska varandra och vara ett så att världen kan tro, förverkliga Jesu bön om enhet och att man tillsammans ska evangelisera och vinna världen för Kristus”.

Det är en falsk ekumenik, som egentligen handlar om avfall och ett förberedande av människor sinnen och hjärtan, till att hälsa en annan/en istället för/en falsk Messias/antikrist välkommen in på arenan tillsammans med den falske profeten, med ”tecken och under som ska förvilla jämväl de utvalda”, som växer fram bakom dessa slogans!
---

Den enhet som Jesus bad om är redan förverkligad i de människor, som är förenade genom Guds Ande i en sann tro på vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons (Gud och människa förenade) kropp och blod på korset. Det är inget som kan organiseras fram eller handlar om att olika kyrkor och samfund "förenas".

Den enhet som Jesus bad om och som är en redan förverkligad verklighet, blir förnekat i den enhet kring katolicismens, trosförkunnelsens förförelse och falska enhet som idag växer fram.

Och då är det imponerande att en yngling som varit troende i tre år, ser så mycket klarare än de andliga ledare, som leder sina ”hjordar”, in i förförelse och avfall!!

HaFo

h
Jan 7, 2009 - 9:30PM
Re: Ulf Ekman och katolicismen

Fortsätter på samma tema och återger utdrag från en annan reaktion på Ekmans utspel på Nyårsafton:

http://www.glandberger.net/2009/01/en-stormvind-fran-*******t/#more-1172
----

Årets nyårsfestival är avslutat på Livets Ord och Ulf Ekman har traditionen trogen gett åhörarna en profetisk vägledning inför det nya året.

Tyvärr måste jag säga att det var några osmakliga kommentarer som föll under hans tal i två av predikningarna, och i ärlighetens namn tror jag detta var Ulf Ekmans högst privata tankar som han borde hållit för sig själv.

I stället för att bemöta den sakliga kritiken mot honom och delar av det han företagit sig i arbetet för enhet som bygger på fakta har han stort sett gått till angrepp istället för att svara.

Hans sätt att bemöta kritiker på har varit och är långt ifrån exemplariskt och det han uppnår är endast att skapa förakt för oliktänkande och ifrågasättande människor.

Under konferensens sista timmar uttalade sig både han och Birgitta om “turbulensen” de mött på under året, en turbulens Ekman anser var uppfyllelsen av hans profetia från 2007.

Det får han gärna mena även om jag ställer mig undrande till hans analys och då speciellt kopplingen han gör...

… Det jag vill fokusera på, och som Ekman visste skulle komma, är hans demonisering av bloggare och kritiker.

Speciellt allvarligt blir allt detta då han säger det i en atmosfär där han påstår att det är den Helige Ande som gett han besked om det ena och det andra.

Om man inte håller med Ulf i det han gör, går man emot den Helige Ande då? Det finns inte rum för en sund granskning av hans ord och påståenden när han gör detta.
---

Nu har han varnat för bloggare vid flera tillfällen under hösten, och man kan fråga sig varför han gör det.

Under medlemsmötet den 16 november lär det ha sagts från Ulfs sida att bloggarna stoppar väckelsen.

På sin blogg har han tagit upp kritik mot bloggare (till en viss grad berättigad då en del anonyma ofta är väldigt aggresiva), och under årets sista dag togs detta upp både direkt och indirekt av hans fru och honom.

Givetvis får Ulf ge uttryck för att han upplever svårigheter i sitt förhållande till den information som delas på bloggar av både skribenter och kommentatorer.
---

Det jag upplever sårande är den osanna bild han målar upp av bloggare för sina åhörare, en bild som har som föremål att svärta, demonisera och inte minst förlöjliga den sakliga och faktabaserade kritiken.

Låt mig nämna lite av det han sa under nyårsvakan:

“2008 har det fortsatt (att syskon hittat varandra. Min anm.) men också varit motkrafter mot detta. Låt mig bara ta en, en, ett ord om detta, bara.

Det är inte värt mer än två tre ord, men jag kan ta två, tre ord om det, och det är väldigt enkelt. Låt inte skrämma dig! Låt inte… Kära broder och syster.

Låt inte människor som är fyllda av fruktan, fyllda av fördomar och som inte har en generös och storsint ande, och som inte har sett Herren Jesus Kristus i hela hans härlighet och ljuvlighet i sin kropp över hela världen.

Låt dem inte skrämma dig! (Applåder från salen) Låt dem inte skrämma dig!

För här är det större saker som den Helige Ande håller på med än det vi - någon av oss kan kontrollera.

Och det är absolut rätt at någon kan gå fel. De flesta gör det vid något tillfälle, men det är också lika rätt att vi har den Helige Ande och att vi kan höra från himmelen.

Därför är det en tid då hjärtan har värmts mot varandra, och då, Satans brinnande pilar skjuter för att denna process av att älska min broder och min syster ska avstanna. Det kommer inte att avstanna! Det kommer inte att avstanna!

Tvärtom kommer den att fortsätta - och ingen demon i *******t kan stoppa bröder och systrar i tron från att finna varandra i Kristus Jesus. (Applåder) - Halleluja! Jag ska säga en sak. *******t darrar inför det här.”
----

… jag vill sätta ord på en del tankar jag har om Ulfs budskap och varför han säger och gör på det här sättet.
Att bloggare ifrågasatt delar av det Ulf Ekman gjort under året i ekumeniska kretsar borde inte karaktäriseras som “Satans brinnande pilar” och “demoner från *******t”...

... Kanske de i större grad borde bemött frågorna från bloggare, istället för att stämpla oss med etiketter som “teologiskt hat, fördomar, fruktan” och att vi inte skulle ha en “generös och storsint ande”, eller att vi skulle vara “motkrafter till att syskon finner varandra”…

… Det mest allvarliga kom dock under kvällsmötet den 31/12 kl 19:30 där han bokstavligen demoniserade bloggare och de som tagit upp en del frågor, frågor han helst inte vill besvara.

Vad sa då Ulf under detta mötet som var så kontroversiellt att det inte bör passera obemärkt?
---

“Demonerna har vrålat hela det här året för att vi går dit de inte vill att vi ska gå”.

“Ingen demon i *******t kommer att stoppa detta närmande”.
---

Nu betvivlar jag att Ulf bokstavligt talat haft besök av demoner som vrålat detta till honom, men en del av oss bloggare har tagit upp många frågor i förbindelse med det Ulf Ekman företagit sig under 2008.

Ingen har vrålat något som helst. Jag har själv tagit upp dessa frågor i ett antal bloggposter och anser själv att det är legitima frågor att ställa.

De olika steg Ulf tagit på vägen för enhet är steg som i en del fall väcker många frågor, frågor han inte önskar besvara.
---

Gör detta mig till en demon eller en person som skulle drivas av demoner? Ulf Ekman verkar mena detta och använde mycket energi på att påverka församlingen att tycka det samma. Hans tillvägagångssätt bör vara en tankeväckare för många.

Det Ulf Ekman sa vittnade mer om en förbannelse än det Bibeln talar om att välsigna sina fiender.

Tydligen har Ulf Ekman en bild av människor som ifrågasätter honom, som fiender. I stället för att samtala med de som ställer frågor väljer Ulf Ekman gång på gång konfrontationens väg.

Han strör runt sig med negativa och osanna etiketter av oliktänkande för att skapa en bild av dessa som obetydliga och oviktiga att lyssna till.

Det värsta är att människor sitter och applåderar och ropar halleluja när Ekman gör detta.
---

När ska någon ledare eller pastor inom Livets Ords olika församlingar våga ställa sig upp och säga att nog är nog?

Är de alla så beroende av Ulf Ekman att de inte vågar följa sitt hjärta, för jag betvivlar att alla är överens i allt Ulf företar sig.

Kan en församlingsledare sitta still och säga ja och amen när deras översta ledare står inför flera tusen människor och regelrätt förbannar de som ställt frågor? När ska dessa ledare visa ryggrad och sätta ned foten?
---

Ulf Ekman vet att vi som ställt frågor inte är motståndare av enhet mellan syskon oavsett vilken samfundstillhörighet de än måtte ha.

Han vill att hans anhängare ska tro att vi är motståndare av enhet. Han vill att folk ska tro att vi drivs av demoner.

Han vill att folk ska tro att vi är rädda, fördomsfulla, inte har en ande av storsinthet, att vi tillhör fiendesidan.

Han vill att hans anhängare och de som tvivlar ska tro att vi är en del av fienden som är emot enhet mellan Guds folk.
---

Detta är ingen okänd taktik för dem som varit med en stund. Under 80/90 talet användes samma taktik mot sk. avhoppare där man målade en bild av dessa som bittra, fulla av hat, och man spred till och med detaljer om olika personers privatliv så att den negativa bilden skulle bli komplett.

Jag har själv hört det från olika ledare inom Livets Ord, och det är tråkigt att se hur Ulf Ekman återgått till sitt gamla jag igen. “Angrepp är bästa försvar” verkar vara den linje Livets Ord lagt sig på.

Vi har sökt dialog med Ulf Ekman och Livets Ord både via brev och personligen ansikte till ansikte, men dörren har varit stängd.
---

Jag hoppas hans medlemmar börjar fundera över hur deras pastor behandlar oliktänkande och hur han ignorerar att besvara den faktabaserade kritiken.

Ulf Ekmans avslutning av 2008 präglades av konfrontation och skrämseltaktik för att tysta både interna och externa kritiker.

De har själva valt den här vägen och jag tror de kommer skörda frukten av det också. Jag vill inte förbanna Ulf tillbaka, men vill välsigna honom som Jesus uppmanade oss att göra.

“Men till er som lyssnar säger jag: Älska era fiender och gör gott mot dem som hatar er. Välsigna dem som förbannar er och be för dem som förorättar er.” (Luk 6:27-28)
----

HaFo kommentar:

Ja, det är ju helt makalöst, men ändå i samma stil som Ekman alltid stått för, vad han lyckades prestera ”som Guds profet som talar direkt från Gud”, på Nyårsnatten!

Hur länge ska kristna ledare, hans egen församling och andra kristna, som vill försvara denne villolärare, att bara stå där tysta med mössan i hand å buga och bocka!!??

HaFo

s
Jan 9, 2009 - 9:33AM
Re: Ulf Ekman och katolicismen

Det finns sådana som bildar några slags "levande sköldar" kring Ulf Ekman och hans villoverksamhet: men Guds Ord kan de inte skydda Ulf ifrån och inte heller den verklighet som han lämnat efter sig: skadade får.

Nu menar en del av dessa "sköldar", att det som hänt förr inte har någon betydelse i dag, men sanningen är den, att de befinner sig i samma farkost som Ulf Ekman, och eftersom det handlar om ting som har med Gud och Guds Ord att göra, blir ouppklarade saker som allvarliga konstruktions -och materialfel i båten, och undergången blir därför en möjlighet att räkna med:

hela det Ekmanska affärsimperiet bygger på förtroende för en enda person och faller det, faller hela imperiet och Ulf Ekman - som byggt upp allt omkring sig själv - är väl medveten om det: och vill därför på inga villkor, att hans person, läror och övriga förehavanden granskas och allra minst på en så vitt nående nivå - jag världsvid - som bloggarna.

Därför talar han och hans fru om bloggarna som de faktisk gör i studiosamtalet, och f.ö. har Ulf Ekman - innan han såg sig själv nödgad att starta en egen blogg - skrivit i "Världen idag" om sin syn på bloggandet, och det var sannerligen ingen lovsång till denna frihetens allra senaste öppning/möjlighet:

som ju befinner sig på "ljusårs" avstånd från hans kontroll. Och detta skrämmer Ulf Ekman, som inte vill ställas/prövas i en sådan belysning, ljuskägla. Det ljuset tål han -och hans förehavanden inte. Och det vet han nog om längst därinne; där samvetet finns, som ALLTID korrensponderar/samtalar med sanningen, åtminstone till dess det är förhärdat/dödat.

Därför varnar bl.a. Hebreerbrevets författare starkt för, att bli ohörsam mot Den helige Ande, som alltid vittnar tillsammans med samvetet; förstärker detta.

F.ö. när jag så Ulf Ekman i samband med hans nyårspredikan, var det inte en person i Andens vila jag där såg, snarare tvärt om. D.v.s. en person som kämpade för att komma in i den. Och in i den vilan kommer han först när han gjort upp sina bakomliggande mellanhavande med de människor han skadat, genom villoförkunnelse och annat.

Och det är säkert en mycket smärtsam väg för honom, som för vem som helst av oss; en stor prestigeförlust. En ödmjukhets väg, som effektivt dödar all stolthet och upphöjdhet och vilken "Adam" av oss vill gå en sådan törnbeströdd väg?

Det kan tyckas som ett högt pris att betala, men att underlåta att ödmjuka sig, innebär alltid ett ännu högre. Det handlar därför om att "beräkna kostnaderna" med båda vägarna: att fortsätta i högmod eller att ödmjuka sig?

Jag har länge rekommenderat Ulf Ekman att ödmjuka sig och göra upp sina saker, i enlighet med Jesu Ord, för sin egen skull, för de skadade fårens -och Gudsrikets utbredandes skull. Hittills har han inte velat lyssna; och de "levande sköldarna" runt omkring honom har gjort allt som står i deras makt för att han inte heller skall göra det: ödmjuka sig.

Dem Ulf Ekman trampat på, kan ha sina skador enligt dem; det rör dem inte i ryggen. De är uppenbarligen samma andas barn som Ulf själv!

h
Jan 9, 2009 - 4:17PM
Re: Ulf Ekman och katolicismen

Återger delar från Michaels blogg under ämnet Ulf Ekman, ämbete, splittring, och makt

http://jdfk-kefas.blogspot.com/2009/01/ulf-ekman-mbete-splittring-och-makt.html

---

Remi Høidahl asisterande Pastor Livets Ord i Uppsala säger:

"Men samtidigt som den helige Ande verkar fram enhet i Skandinavien och ut över hela världen, finns det tyvärr bakåtsträvare som på grund av sin egen fruktan, sina fördomar och okunskap sprider rykten eller kokar ihop alla möjliga konspirationsteorier. Dessa människor tror sig veta alla möjliga saker om till exempel Livets Ord och Ulf Ekmans "dolda" agendas. Om det inte hade varit så fruktansvärd tragiskt kunde man ha gett dem diplom för stor fantasirikedom."-
---

För mig är det rätt konstigt hur Livets Ord pastorer, och då speciellt Ulf Ekman i spetsen kan demonisera all form av granskning, och hur de kan totalt såga de av oss som försöker hålla oss vakna.

Än så länge har ju en hel del av de frågor som har väckts, och en hel del kritik som har blivit publicerad på olika bloggar de senaste åren - visat sig stämma överens med verkligheten.

Då nu så mycket stämmer överens med hur det har blivit, och hur det är på väg att bli kan man ju knappast ge dessa bloggare en diplom för stor fantasirikedom, då fantasi och sanning inte är samma sak.

Själv undrar jag varför Livets Ord och Ulf Ekman inte bara bemöter de frågor som har blivit resta, och varför han inte svarar på den kritik som blir riktad emot dem. Att demonisera som han gör, är knappast att svara på kritik utan bidragande orsak till att skapa splittring inom den protestantiska kyrka i Sverige.

Måste ju ha varit mycket enklare att bara bemöta dessa bloggare, ge svar på tal- så kan man ju dementera den kritik som är felaktig, och ge svar till de undrande en gång för alla.

Men då kan man ju inte visa på att man är mer andlig än alla andra kristna - eller hur?

Var det inte precis på samma sätt Livets Ord gjorde när de kom - och under början på 90 talet? - Se ned på alla andra kristna som inte följde dem såsom andra kristna skulle vara någon form av "second class"...

Jag vet inte, men när jag lyssnar på gamla kassett band av pastor Ulf, är det åtminstone den bild jag får. Nu säger jag inte att pastor Remi Höidal här demoniserar, dock briljerar han sig över de som inte håller med honom i sakfrågorna.

Hur kan man skapa den form av enhet Ulf Ekman säger sig eftersträva när de som ställer sig frågande blir briljerade och demoniserad? Va är det för enhet? Eller ska vi kanske anamma Katolska Kyrkans perspektiv på ämbete, och anse att Ulf är Rom's nya kardinal eller biskop i Sverige, och på sådan sätt bara böja våran nacke och acceptera läget?...

… Kan inte säga att jag har fått många, men har åtminstone fått enstaka email av folk inom trosrörelsen som är enig i mycket av det jag skriver (men också oenig i en del), men dessa vågar inte stå upp för va de själv tror på eller va de själva tycker - av rädsla för att just bli demoniserad, eller ännu värre bli kallad in på samtal hos nån pastor. Ska det vara så?...

… Jag har länge förväntat mig och väntat på att Ulf Ekman och Livets Ord ska offentlig be om ursäkt för alla människor de har skadat på vägen, detta är inte få. Att de ska be om förlåtelse för att de spridtt JDS läran osv…

… Väckelsen börjar med att du blir uppväckt ifrån den sömn du nu befinner dig i (och jag)! Inte med någon form av ekumenik mellan organisationer eller samfund.

Endast genom att Guds kärlek blir verksam i våra liv, vi också kan lära att älska varandra såsom Jesu älskar oss, som vi kan visa världen att vi är Guds barn. Och genom att visa världen att vi är Guds barn, blir vi levande vittnen för det sanna evangelium. Inte genom att böja nacke för något falskt ämbete, inte genom att följa människor, utan genom att böja knä och bekänna Jesu som Herre!...

Detta var alltså ett utdrag. Läs hela artikeln på ovan angivna länk

HaFo

h
Jan 9, 2009 - 7:25PM
Re: Ulf Ekman och katolicismen

Sätter in en röst från bloggen kring detta ämne som grep tag i mig:
---

Ulf Ekmans predikan, där han påpekar att ‘det han säger kommer att användas mot honom’ är bara ren och skär psykologi och en väluttänkt manipulation!

Tror du, Johannes, att vi som skriver inte har en aning om vad Livets ord står för???

Jag har varit med ‘på vägen’ innan Ulf Ekman MARKNADSFÖRDE villoläror från Kenyon/Hagin i Sverige. Jag har sett ungdomar, 15-17 år gamla, som lämnade sina församlingar för att studera gnosticismen på Livets ords bibelskola efter att ha bokstavligen ‘biktat sig’ i värsta fascist-formulär-ansökan med personliga frågor om ‘psykisk hälsa’ och intima saker!!!

Jag har sett 16-18 år gamla ungdomar, som kom tillbaka till sina VARMA församlingen efter 1 år i Uppsala och började DRIVA UT DEMONER ur pånyttfödda, underbara, varma syskon som troget har tjänat Herren i alla år!!!

Jag har sett möten, där man demoniserade I FÖRVÄG från predikstolen varje SUND prövning med Skriften av alla dessa ‘profetior’ som haglade över folket!!!

Jag har hört hotelser mot alla SUNDA RÖSTER i stil med:

“OM DU GÅR MOT GUDS SMORDE, SÅ KAN DU DÖ!”

Tänk om! Ingen människa ska behöva gå igenom denna våg av kärlekslös kvacksalveri, som har sargat tusentals människor och i stället för befrielse lagt träldomsok på dem och UTÖVAT KONTROLL utan like!

Efter mina år i vånda har Herren undervisat mig i Skriften och BEFRIAT mig från alla falska ledare som skor sig på fattiga människor och dessutom föraktar dessa i grund och botten. Jag böjer inte knä för Baal! ALDRIG!

“Låt ingen bedra oss!”

Och en hälsning till Ulf Ekman från Herren:

VÄND OM - medan tid är…
…………..

h
Jan 9, 2009 - 7:59PM
Re: Ulf Ekman och katolicismen

Ännu ett inlägg jag just gjort på Andys blogg:
---

Jag vet inte vad som kan ligga i vad "Ann" framför?

(Läs inläggen från henne härovanför på denna länk).

http://www.glandberger.net/2009/01/normalperspektivet/#Kommentar-58928

Men intressant är det ur den synvinkeln, att det vore märkligt om Ekman bara "skulle böja sitt huvud under påven" och naivt förmedla katolicismens villfarelse, som han tidigare (utan att ha ändrat sig), tog avstånd ifrån.

Det är här ngt som inte stämmer, när han numer ska förena förförelsen i trosförkunnelsen (som han aldrig ändrat sig från) med katolicismen (som han utan att ha ändrat sig, fastän han förut tog avstånd, numer bejakar).

Att här finns "en hemlig agenda", som Ekman ska köra över sin församling med (och även den svenska kristenheten), blir väl allt mer uppenbar.

Och hans irritation över människor som ifrågasätter vad han håller på med, gör sig allt mer gällande, i reaktioner som knappast tillhör en kristen person.

Håller inte för otroligt, att det ligger ngt i Anns funderingar, om att här även finns kopplingar till "Messias - troende", där allt detta som Ekman nu "förbereder som överraskning" innebär en fortsatt och vidareutvecklad förförelse av människors sinnen och hjärtan till att hälsa en annan/en istället för Kristus/ en falsk Messias/antikrist välkommen in på arenan.

Inte kommer Ekman att "böja sitt huvud för påven"! Han böjer inte sitt huvud för ngn!!

Nog har han ännu ngt "mer big" i kikaren, där han själv får inta den centrala platsen och rollen.

Men frågan är i "denna maktkamp", om inte Ekman kommer att dra det kortare strået gentemot den taktik, som katolicismens företrädare lagt upp och där kanske Ekman, mitt i sin makt - ambition, ändå bara kommer att bli till en "Pinoccio", där andra än enbart han själv drar i de förföriska snörerna?
---

Vad vi i vart fall nu ser hända mitt framför våra ögon, är i vart fall inget som har med sann kristen väckelse att göra. Det har att göra med det avfall, som ska möjliggöra antikrists inträde på arenan!

HaFo