Författare
Kommentar
View Entire Thread
m
Sep 6, 2008 - 6:22PM
Re: Jesusmanifestationen

Klistrar in från Dagen:

Vi vill väcka nytt intresse för Jesus
Textstorlek Publicerad: 2008-09-04 06:00
Min vision är att församlingar över hela Sverige ska planera inför våren och i varje gudstjänst under april predika om vem Jesus är och vad försoningen innebär. Inför den 2 maj 2009 behövs en ännu större kristen enhet av troende kristna.



Jesusmanifestationen den 3 maj blev i många avseenden en viktig händelse. Vi möttes i samverkan från nästan alla större kyrkofamiljer och fram för allt från en mångfald nysvenska församlingar av olika etnisk bakgrund. Budskapet var tydligt med sitt syfte att manifestera övertygelsen om att Jesus är den Bibeln säger att han är.
Drivkraften i planeringen var att ge ett positivt alternativ till de nedvärderande framställningar som gjorts under flera år, när bilden av Jesus förändrats till oigenkännlighet och ändå välkomnats ända in i kyrkosammanhang. Exemplen är allt för många med "Ecce Homo" som mest uppmärksammade spektakel, välsignat av biskopar och domprostar.
Jesusmanifestationen måste få påverka opinionen, väcka ett förnyat intresse för Jesus som förebild och mänsklighetens Frälsare. Det som hände i år var att tusentals enskilda kristna ledare och församlingsfolk från olika håll kom tillsammans. Inför Jesusmanifestationen 2009 är det fullt möjligt att en större helhet av de olika samfunden fattar gemensamma beslut och samordnar planeringen för hela Storstockholm.
Professor Lennart Möller vid Karolinska Institutet, som dessutom är styrelseledamot inom Evangeliska Fosterlandsstiftelsen, har föreslagits som ordförande i ledningen för projektet.

Det finns en erfarenhet som måste nämnas med känslighet och respekt. Vi insåg att många katolska och ortodoxa kristna hade svårt för en gemensam manifestation tillsammans med eldiga karismatiker från Latinamerika och de afrikanska kyrkorna i Storstockholm.
Samma problem fanns klart uttalat från även deras sida på grund av upplevelser då de historiska kyrkorna tagit avstånd från dem i hemländerna.
Vi som arbetade med förberedelserna fick medverka till många försoningssamtal. Det hände mycket som påverkade till positiv förändring i ömsesidig förlåtelse och förståelse mellan olika traditioner. Det ekumeniska arbetet måste fortsätta.

Inför den 2 maj 2009 är det tänkbart att det blir en större och mer enad mobilisering av varje kyrkofamilj om de får ett eget ansvar med suveränt ledarskap över varje torg under lördagen.
Vi bör vara medvetna om att varje kyrkoenhet har en speciell kallelse, en unik historia och ett särskilt budskap som är Herrens uppdrag för kyrkans betydelse i vårt land.
Samlingen i Kungsträdgården lördagen den 2 maj 2009 kan bli det stora ekumeniska genombrottet på "gräsrotsnivå", med en mångfald av uttryck från den kristna enhetsfronten.
I år samlades mellan 5000 och kanske 7000 på de olika torgen, medan mötet i Kungsträdgården i första skedet räknades till omkring 15000. Om vi alltså var omkring 20 000 kristna den 3 maj 2008, kan den siffran fördubblas och kanske blir vi 50000 nästa år. Det har betydelse för opinionsbildning och den upprättelse av kristen tro som vi ser som en möjlighet i vår tid.
Jag märkte som ordförande i ledningsgruppen att många församlingsledare var tveksamma att vilja engagera sig helt, av oro för att initiativet skulle spåra ur med beteenden och spontana appeller som kunde provocera mer till skada än att förstärka vår trovärdighet som kristna. Därför var vi särskilt noga i planeringen och dessutom är alla överens om att domprost emeritus Hakon Långström med sin mötesledning innebar en garanti för andlig trygghet.
Även om jag själv inte finns med i någon ledningsgrupp inför den 2 maj 2009, så vill jag vädja till Storstockholms församlingsledare att stödja professor Lennart Möller när han tar kontakt och vädjar om engagemang.

Min vision är att bibeltroende kristna församlingar över hela Sverige ska planera inför våren och i varje gudstjänst under april månad predika och undervisa om vem Jesus är och vad försoningen innebär.
Låt oss förbereda debattartiklar för lokalpressen och planera för detta budskap i närradioprogram och i olika tv-kanaler.
Varför inte skriva och publicera även enkla traktater och kanhända en bok med apologetisk skärpa som försvarar vår övertygelse och förklarar varför Sveriges folk behöver de värderingar och den tro på Jesus som är avgörande för en frisk samhällskultur, social trygghet och andlig välfärd.

Det finns utrymme för många initiativ som vi kan delge ledningsgruppen för Jesusmanifestationen men genomföra lokalt, regionalt och på olika sätt för att hela Sverige ska uppfatta att Jesus är Guds Son, mänsklighetens Frälsare, värd att respekteras och inte längre får nedvärderas utan att Sveriges kristna reagerar med kraft.


Stanley Sjöberg, pastor
redaktionendagen.se

Kommentar: Planeringen för nästa års Jesusmanifestation i full gång! Ogräset samlar sig...
Dock kan det finnas enstaka vetekorn med, dvs enskilda kristna som är trogna sanningen men ej fått upp ögonen för spektaklet ännu.

Maria

h
Sep 6, 2008 - 7:15PM
Re: Jesusmanifestationen

Håller med Dig i Din kommentar Maria!

Det är så beklämmande att Stanley i sin position, får bli ett redskap till att vilseföra människor och till att legalicera både trosförkunnelsen och katolicismen och mena, att man tillsammans med dessa läror och dess företrädare "manifesterar Jesus"

HaFo

m
Sep 6, 2008 - 7:51PM
Re: Jesusmanifestationen

Jag håller helt med Karin Ranieli. Kan inte ha sagt det bättre själv. Mvh MariaB

k
Sep 8, 2008 - 1:26AM
Re: Jesusmanifestationen

Hej!

Ett tillfälligt inhopp:
Jag har INTE tagit avstånd från Jesusmanifestationen, bara uttryckt funderingar. Miljö-manifestationerna är något helt annat, alltså de interreligiösa konferenser som ordnas på olika håll. Det är dessa aktiviteter jag vänder mig mot!
Tack för mig!
ps. för övrigt Hafo, hoppas jag du respekterar det mail jag skickat till dig, alltså: ta bort ALLt jag skrivit, även detta inlägg!

h
Sep 8, 2008 - 9:24AM
Re: Jesusmanifestationen

Hallå Karin!

Jag ska försöka tillmötesgå Din önskan. Men det kan ta lite tid. Just nu kommer jag inte in på Min Åsikt för att där redigera och ändra.

Det har ngt att göra med att jag har för "högt skydd" på datorn, så att Gästbokens ägare inte kan koppla in sig med cookies på min dator å då får jag visserligen ha kvar själva inläggsfunktionen, men är stängd från att redigera.

Jag vet inte ännu hur jag ska lösa det problemet.

När det gäller att plocka bort Din artikel, så ska jag försöka ordna det så fort den som hjälper mig med hemsidan kommer hem till mig.

Det kan bli svårt att hitta igen allt som Du kan ha skrivit som är arkiverat på Efterdebatt. Jag får se om jag så småningom kan fixa även det.

Men hav tålamod med mig, det kan ta lite tid, eftersom jag är beroende av hjälp från andra för att kunna fixa det.

Jag vill tacka Dig för alla goda inlägg som Du gjort genom åren och Önskar Dig allt gott på alla plan i Ditt liv Karin!

HaFo

m
Sep 8, 2008 - 5:43PM
Re: Jesusmanifestationen

Jag vill också att du tar bort ALLA mina inlägg, Harry! Har även skrivit för länge sedan under namnet Maria. Kanske du kan ta bort även ALLA dessa inlägg.

Mvh
MariaB

h
Sep 8, 2008 - 7:51PM
Re: Jesusmanifestationen

Hallå "MariaB"!

Vad är motiveringen? Står Du inte längre vid vad Du skrivit?

Eller är det fel på mig, min person å min hemsida?, så att Du inte vill finnas med på den?

Jag förstår nada vad som händer!???

Naturligtvis ska jag försöka tillmötesgå Din önskan "MariaB" - tidigare tydligen "Maria".

Men det blir ju ännu svårare här, eftersom Du tydligen skrivit under 2 pseudonymer. Det får ta den tid det tar att försöka "reda ut detta" och få bort Dina inlägg, så hav tålamod tills jag lyckats fixa det!

Vad är det med människor egentligen är min undran. Ha det riktigt gott "MariaB", å var rikligen välsignad från Gud! Å tack för alla, som jag tycker, givande inlägg från Dig!

HaFo

m
Sep 9, 2008 - 9:59AM
Re: Jesusmanifestationen

Nu till helgen ska den sk "Kulturnatten" gå av stapeln i Uppsala.
Domkyrkan har inget annat att erbjuda sökande andligt vilsna människor än visning av Elisabeth Ohlssons hädiska bildserie "Ecce Homo", med efterföljande panel samtal.
Jag vet inte mer om "Jesusmanifestationen" än det som jag läst här ,och har en kompis som gick med och tyckte det var fantastiskt bra med så många pånytt- födda människor som ville visa på vem Jesus är och proklamera hans namn.
Att Gud namn blev förhärligat ,det tror jag ,och det är ju det viktigaste .
" Och nu säger jag eder(Gamaliel):
Befatta eder icke med dessa män,utan låten dem vara ; ty skulle detta vara ett rådslag eller ett verk av människor ,så kommer det att slås ned,
men är det av Gud,så kunnen I icke slå ned dessa män. Sen till att I icke mån befinnas strida mot Gud själv."
Apg. 5:38-39

Marija