Författare
Kommentar
View Entire Thread
k
Apr 16, 2008 - 2:25PM
Re: Var slutar religionsblandningen för det kristna avfall som idag sker

Följande notis fanns i dagens nät-Dagen. Den visar en situation när dialog gått över i synkretism, alltså dialogen har gått överstyr. Sorgligt. Jag sympatiserar med kamp för mänskliga rättigheter m men för den kampen behövs ingen religionsblandning.

ur Dagen:

"Två buddhistiska munkar satte en annorlunda prägel på söndagens förmiddagsgudstjänst i Uppsala domkyrka.


Budddhistmunkarna, Sayadaw U Pannya Vamsa, 83, och hans följeslagare, Ashin Sopaka, medverkade med bland annat välljudande sång strax före ärkebiskopen Anders Wejryd välsignelse.

Munkarna är i Sverige på inbjudan av Olof Palmes internationella center. Seniormunken lever i exil efter en lång kamp för mänskliga rättigheter i militärdiktaturen Burma. Han leder ett nätverk av aktivistmunkar som deltog i de fredliga demonstrationer som i september 2007 slogs ner brutalt av militärregimen.

Enligt ett pressmeddelande från Svenska kyrkan berättade munkarna vid en frågestund efter gudstjänsten om sin motståndskamp. Gudstjänstbesökarna fick orange-lilafärgade pins - symbol för Saffransupproret då munkarnas sång blev deras "vapen" mot militärens maktdemonstrationer. Ärkebiskop Anders Wejryd satte också på sig en pin och talade om religionernas gemensamma ansvar för mänskliga rättigheter och för fred."

h
Apr 16, 2008 - 3:24PM
Re: Var slutar religionsblandningen för det kristna avfall som idag sker

Håller helt med Dig Karin!

Vad vi idag sker under vackra namn som dialog, både inom kristenheten och mellan kristenheten och andra religioner, är bara början tror jag.

På vägen fram mot synkretism och avfall som kommer att betraktas som ett "enande verk av Guds Ande.

Medan det i verkligheten handlar om ett verk av antikrists ande, för att förbereda hans inträde på arenan tillsammans med den falske profeten.

Lägg märke till i Matt. kap. 24, att Jesus på frågan om Hans tillkommelse, började med att man skulle se upp så att de inte blev förvillade av villolära, falska profeter och falska Messias - gestalter.

Det är vad som idag bekräftas och sker mitt framför våra ögon. Människor kommer att på olika sätt och områden vänta på "världsfrälsaren" som ska komma.

De kristna väntar på Kristus, men får inte missa att innan den saanne Jesus kommer, så ska en annan, en i stället för, antikrist träda fram. Han är egentligen en "motbild", till Guds treenighet med satan, antikrist och den falske profeten.

Men många männiksor, även inom kristenheten kommer att vara så förvirrade och vilsna på grund av alla villoläror som trängt sig in i kristnas tro, lära, liv och utövning.

Så att när de inte nu ser skillnad på verk av antikrists ande och Guds Ande, utan vänt på alla begrepp, så att verk av antikrists andes ockulta manifestationer,

(som t.ex. gråtande, blödande madonnor och stigmatisering, "vördnad/bön" inför reliker och ikoner och spiritistisk utövning med anrop till Maria om hjälp i förbön),

säges vara ett Guds Andes verk.

Hur ska man då kunna undgå att tro att det är Kristus som framträder, om man redan är blind inför antikrists andes förförelse nu.

HaFo

k
Apr 16, 2008 - 3:52PM
Re: Var slutar religionsblandningen för det kristna avfall som idag sker

jag klistrar in något från Svenska Dagbladet. Eckhart Tolle har blivit stjärna i "livsstils"världen, mycket tack vare den enorma genomslagskraft han fått tack vare Oprah Winfrey show. Miljontals människor över hela världen följer varje vecka hans undervisning via web-TV med Oprah som värdinna för det hela. Det är så sorgligt. Det är också sorgligt att Svenska Kyrkans Mission har väldigt litet att göra med att sprida budskapet om frälsning i Jesus Kristus, och väldigt få tycks bry sig. Och om man som jag reagerar, blir man betraktad som något konstigt och bakåtsträvande. Det hände i förmiddags hemma i mitt kök, när Hallsbergs församlings internationella grupp träffades för att bl.a diskutera vilket projekt inom SKM (svenska kyrkans mission) som Hallsbergs församling ska stötta. Inte ett enda projekt handlar om att gå med de goda nyheterna till olika folk. När jag påpekade detta, fanns absolut ingen förståelse.
Jag blir så ledsen. Här följer artikeln från Sv.dagbladet:



Vi har förlorat oss själva i för mycket tänkande, säger Eckhart Tolle. Ju mer vi identifierar oss med mentala förmågor, desto mer kommer egot att styra våra medvetanden. Och det har ju hittills inte visat sig så fruktbart, ­säger han och hävdar att våld och destruktivitet ökat i takt med människans alltmer avancerade tankeverksamhet.

Nej, för att överleva som art behöver vi göra oss av med egot och tänka mindre. Dit når vi bara genom att vara mer närvarande i nuet och därmed återknyta kontakten med den livskänsla som skurits av av intellektet, menar denne tyskfödde 60-åring som blivit en av vår tids mest populära andliga lärare.

När amerikanska pratshowdrottningen Oprah Winfrey första gången bjöd in honom till sitt program för åtta år sedan var boken The Power of now (Lev livet fullt ut, Energica förlag 2002) bara något år gammal. Sedan dess har den sålts i över två miljoner exemplar och översatts till 33 språk.

Nu sitter hon mitt emot honom i en webb-tv-studio i USA varje måndagkväll och betar av ett kapitel i taget ur hans senaste bok, A New Earth. Under webbsändningen kan människor koppla upp sig från hela världen och delta med frågor till Eckhart Tolle.

Det är Anne från Irland, Kathy från Peking och Don från Stamford som skajpar, mejlar och ringer. Kan Mr Tolle förklara hur man kan gå ned i vikt enbart genom ett andligt sökande? På vilket sätt man kan vara mer i nuet med sina barn? Och vart tar egot vägen i den stund man befriar sig från det – om nu sådant är möjligt?

– Good question, svarar Eckart Tolle som är precis så lågmäld, jordnära och trivsamt skrattande hos Oprah Winfrey som när SvD fick träffa honom i ett sommarhus strax utanför Århus i Danmark i höstas. Eckart Tolle hade hållit workshop för 400 deltagare från olika delar av världen och var på väg till nästa i Spanien respektive Holland.

Överallt talar han om egot – hur det präglar vårt kollektiva medvetande, gör oss fångna i våra tankar och hindrar oss från kontakt med vårt verkliga jag. Han säger att mänskligheten behöver ett andligt uppvaknande till nuets, livets och varandets medvetenhet.

I boken Lev livet fullt ut – liksom hos Oprah och liksom för SvD – berättar han om tiden som litteraturdoktorand vid Cambridge i Storbritannien i slutet av 1970-­talet. Han var 29 år och drömde om att bli en av de stora intellektuella inom akademin.

Men Eckhart Tolle var nästan ständigt deprimerad, förutom de korta stunder då han nådde den yttre världens mått på framgång. Som när han precis hade disputerat.

– Jag var lycklig några få veckor, berättar han. Sedan återkom min depression. Till slut var jag så nära självmord att jag tänkte ’jag kan inte leva med mig själv längre’.

–Men en dag insåg jag hur märklig denna tanke var. Om jag inte kan leva med mig själv måste det finnas två av mig. Ett jag och ett själv. Och bara en av dem kan ju vara den verkliga.

Eckhart Tolle blev så förbluffad av sin insikt att den invanda tankeströmmen i huvudet upphörde. Samtidigt, berättar han, spred sig en underlig stillhet inombords. Den höll i sig fem månader i sträck. Ur den inre friden upplevde han ett nytt slags vakenhet – en intensiv närvaro på en nivå han aldrig varit med om.

Eckart Tolle övergav ”livet ­utanför”, som han kallade universitetsrollen. Under ett par års tid drev han planlöst omkring i London, periodvis utan hem, jobb och relationer i flera månader. Ändå kände han sig lycksalig, ­berättar han.

– Jag förstod inte vad som hänt. Jag var helt medveten, men det fanns inget avstånd mellan mig och mina tankar. Allt var ett. Jag blev varse en annan nivå av mänsklig medvetenhet.

Eckhart Tolle uppskattar att hans tankeverksamhet minskade med åtminstone 80 procent. Resultat: När den inre dialogen inte förde så mycket väsen längre fick den djupa friden inom honom mer plats. Det var här han drog sin slutsats:

– Först när vi slutar identifiera oss med våra intellektuella förmågor kan vi uppleva en annan medvetenhet. Där blir känslan av vem man är någonting betydligt djupare än tankarna. Det handlar om en större intelligens än den som mäts i IQ-tester.

Hur når vi dit? Först och främst genom att förstå hur tankeströmmen är grunden till egot, menar Eckhart Tolle. Mentala processer formas nästan uteslutande av minnen, reaktionsmönster och oro för framtiden. De blir egots kärna, eftersom egot bara är vårt eget själv som identifierar sig med strömmen av tankar. Fast de flesta är inte medvetna om sin ständiga, inre dialog med en olycklig och negativ röst.

Och då har vi kommit till Eckhart Tolles botemedel: Att vi måste avidentifiera oss från våra egna tankar och lära oss leva precis just här och precis just nu. För livet är nu – aldrig i nästa ögonblick, aldrig någon gång senare. Ändå är vi så sällan helt och fullt hemma i nuet. För att nå dit måste vi skilja oss från tänkandets villkor, menar Eckhart Tolle.

–Du vet precis i vilka ögonblick du känner dig sant levande – det är i nuet. Som ute i naturen när det plötsligt infinner sig en intensiv glädje. Eller när du känner kärleken mellan dig och din partner. Eller i mötet med en främling. I dessa ögonblick av närvaro och livskänsla spelar vår mentala förmåga ingen roll.

Hur gör man? Jo, säger Eckhart Tolle, man behöver se sig själv utifrån och säga: Här är jag, och jag kan notera tankarna som går genom mitt huvud. Sedan kan man behöva öva sig i att vara stilla.

Själv har Eckhart Tolle vant sig vid att alltid ha sitt huvudsakliga fokus på nuet. Han riktar all medveten uppmärksamhet mot det närvarande ögonblicket – som ett slags överlämnande åt livet, menar han, en kapitulation inför det som händer nu. Sedan säger han att det är så livet blir väldigt, väldigt enkelt.

Samtidigt gäller det att skapa en relation till nuet – och se hur vi gör. Behandlar vi det som ett ­hinder som måste övervinnas? Som en fiende? Eller måste vi desperat komma till nästa ögonblick, så att nuet bara är en språngbräda?

– Om du ser vilket förhållande du har till nuet kan du också se vilken relation du har till livet. För det närvarande ögonblicket är ju livet, påminner Eckhart Tolle. Det finns inget annat, aldrig någonsin.

Vad betyder det – egentligen?

– Folk förstår inte alltid vad jag menar, medger Eckhart Tolle. Ögonblicken går så fort över. Men betoningen av min undervisning är att porten till det nya medvetandet går genom NUET. Och det är kärnan av nuet vi ska lära känna, och inse att vi aldrig kan förstå dess innersta väsen enbart med tankeapparaten. Så här föreslår Eckhart Tolle att man ska göra:

Börja med att fråga dig själv om du fortfarande andas. Flytta uppmärksamheten från tänkandet och gå in i ett tillstånd av närvaro. Det ska bli lika vanemässigt som att tvätta händerna, gå ner för trapporna eller dricka ett glas vatten. Se dig, hör dig, känn dig in i nuet – men gör det inte till ett tankemässigt upprepande, som ”nu ska jag titta på trädet” eller ”nu tar jag mitt glas vatten och dricker”. Då kommer hjärnan genast att undra vad som är vitsen och vilja tänka på viktigare saker.

Både i Oprah Winfrey’s webbsändning och under SvD:s intervju i Danmark hävdar Eckhart Tolle att mänskligheten just nu står med en fot i den gamla ego-inriktade medvetenheten och en i den nya, närvaro-inriktade. Att vi står inför en ny tid märker han på alla brev och mejl han får från läsare och tittare. Människor i många delar av världen har blivit medvetna om att de inte är sina tankar, noterar han.

– När folk börjar inse att tankeprocessen är otillräcklig, att mänskligheten inte kan fungera längre genom mer ego och mer intellekt, då får de också syn på det nya, säger Eckhart Tolle.

Att vi måste släppa egot och öka vår medvetenhet om nuet.

k
Apr 16, 2008 - 4:31PM
Re: Var slutar religionsblandningen för det kristna avfall som idag sker

mer om denne Eckhart från tidskriften Sökaren. jag läser och ryser.

Lev livet fullt ut i praktiken - meditationer, övningar och principer för ett frigjort liv. Författare: Eckhart Tolle. Översättare från engelska: Cecilia Lyckow Bäckman. Förlag: Energica 2000.
Man känner hos Eckhart Tolle igen grundtankar i den berömda indiska Vedantafilosofin. Ditt egentliga jag är inte dina tankar och känslor, din personlighet, utan något annat, som är botten i dig och i allt annat. Detta kallar Tolle Varandet, och det är det innersta, osynliga och oförstörbara väsendet i allting.
Upplysning är enligt Tolle att inse "vårt naturliga tillstånd av enhet med Varandet. Det är ett tillstånd då du känner samhörigheten med något omätligt och oförstörbart - något som, paradoxalt nog, är din innersta kärna och ändå så mycket strörre än du. Det är att finna din egen sanna natur, bortom namn och form. Oförmågan att känna den här samhörigheten ger upphov till illusionen att vi är separerade från allt annat..."
Detta är stora tankar, och de är Eckhart Tolles tankegrund och utgångspunkt. På den grunden ger han läsaren en hel del livsråd, t ex om hur man skall förhålla sig till sjukdom och smärta.
Tolle skriver bl a om livets helighet och mysterium och en djup kärlek och vördnad för allt som finns. De tankarna känner vi igen från den bästa new age-filosofin. Så Tolle är nog en riktig new ageare!
Att leva i nuet är Tolles praktiska metod. "Inse på djupet att nuet är allt vi har. Gör nuet till det viktigaste i livet." Han säger också att "det innevarande ögonblicket är själva nyckeln till frihet".
Jag tycker att Eckhart Tolle är en fin tänkare och hoppas att han får stort inflytande.
Det är förvisso inte "kristendom" han predikar, utan snarare "hinduism", men det är betydande tankar av en art som saknas i den kristna tron. Jag tror att de kommner att omfattas av allt fler västerlänningar. I avkristningens tid blir vi allt mer hinduiserade... Och det är bra. Vedantatankarna - i botten av våret väsen är vi alla identiska - kan också utgöra grunden för en etik av större mått än den kristna.
SM

h
Apr 16, 2008 - 7:00PM
Re: Var slutar religionsblandningen för det kristna avfall som idag sker

Måste säga att jag blev "lite yr i mössan", när jag försökte förstå innehållet i vad denne Eckhart menar och är ute efter.

Här synes en viktig sanning, om att vi inte "ska gräva ner oss" i det förflutna, så vi knappt orkar leva, eller så oroa oss och planera för framtiden, så att vi missar att leva i nuet, bli "betet", som ska locka människor till och bli fasinerade, men egentligen uppbundna till en slags konstig religion. Tydligen med förankring i Hinduismen.

---
Jag förstår att Du känner Dig bedrövad Karin! Dels över det bedrägeri, som Du här "censar", men även från vad Du beskriver, att det för kristna inte längre blivit det viktigaste att peka på vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset och föra ut evangeliet.

HaFo

k
Apr 17, 2008 - 9:48AM
Re: Var slutar religionsblandningen för det kristna avfall som idag sker

I veckans nummer av Kyrkans Tidning fanns ett debattinlägg som gjorde mig glad, så här klistrar jag in detta mycket fina inlägg, hälsningar Karin

Våga stå upp för missionsbefallningen

Kristenhetens största helg med ljus och hopp; med den gula påskliljan i handen vid utgången lämnar vi gudstjänsten med evangeliets ord ringande i öronen: ”Då gick Jesus fram till dem och talade till dem: Åt mig har getts all makt i himlen och på jorden. Gå därför ut och gör alla folk till lärjungar: döp dem i Faderns och Sonens och den heliga Andens namn och lär dem att hålla alla de bud jag har gett er. Och jag är med er alla dagar till tidens slut.” (Matt 28: 18–20).
Där är den – uppmaningen till kyrkan och till alla oss som är engagerade i den: biskopar och kyrkomötesombud, diakoner och kyrkvärdar, informatörer i Kyrkans hus i Uppsala, feministteologer, hög- och lågkyrkliga präster och förtroendevalda, vaktmästare, ja alla i Svenska kyrkan. Budskapet är klart och tydligt, inte något pastor Janssonskt, och ej tvetydigt! Missionera, gå till offensiv, våga stå upp för kristendomen, alltid och i alla väder!

Men hur följs missionsbefallningen i dagens kyrka? Hur ofta tar just biskoparna de uppfordrande orden i munnen – och när nämns de i kyrkomötets plenardebatter? Där hörs mer om religionsdialog, samtalsdokument, islamofobi, könsneutrala ”äktenskap” och andra frågor vilka anses vara, ”i tiden”. Sover biskoparna, och vill namnkunniga kyrkomötesombud som Birgit Friggebo (fp), Lars Stjernqvist (s) och Hans Wallmark (m) från talarstolen erkänna att missionsbefallningen är, just det – en befallning! Är det så konstigt att Svenska kyrkan förlorar medlemmar, ekonomin försämras, församlingar upphör, kyrkor stängs, sekulariseringen intensifieras? Högljudda kristendomsfiender som Humanisterna och radikala politiska krafter med Marx och Mao i stället för Gud som förebild, gör sig breda i debatten. På flera av tidningarnas kultursidor beskrivs ibland kristendomen som en förtryckande majoritetsreligion, där muslimer är offren – en bild som förstärks av intellektuella muslimska debattörer.

Vad gör kyrkan åt åderlåtningen? Jo, tiger och hukar, förringar problemen, anordnar religionsdialoger, vilka mest har karaktär av monologer: det gäller ju att till varje pris vara tolerant och inte islamofobisk! Att kristna förföljs i flera muslimska länder, att det är förbjudet att konvertera från islam till kristendomen och att det råder kvinnoförtryck är inget som sägs vid dessa religionssamtal. Svenska kyrkan ställer inga krav på religionsfrihet där! Svenska kyrkan säger inte att dess uppgift är att följa missionsbefallningen! Skäms vår kyrka för att gå ut och försöka göra ”alla folk till lärjungar”? En sådan hukande, rädd attityd ser vi inte hos muslimerna. De har som mål att sprida islam och tar sin religion på djupt allvar.

Det är dags att vår kyrka rätar på ryggen, står upp för missionsbefallningen och med offensiv, frimodig inställning lever upp till dess ord i vårt sargade, splittrade och otrygga samhälle. Kyrkan har inget att skämmas för och måste våga tala för sin sak: den återuppståndne Jesus och ett frids- och fredsbudskap, som innebär att ingen får förföljas, förtryckas eller förminskas och där nåd och försoning råder i stället för hat och hot!


Bengt Olof ****
moderat kyrkomötesombud 1989-2005

k
Apr 17, 2008 - 11:28AM
Re: Var slutar religionsblandningen för det kristna avfall som idag sker

Några tankar med anledning av New Age, Eckhart Tolle m.fl:

Jag har försökt jämföra kristen tro med new age. K får stå för den kristna tron och NA för new age.
1. Varför finns det ett universum?
NA: universum har ingen början och inget slut.
K: Gud skapade universum vid tidernas begynnelse.

2. Finns Gud och är det en personlig Gud?
NA: Det finns ingen personlig gud, utan det rör sig om en opersonlig kraft som uppfyller alltet. Allt/alla är gud. Det finns ingen personlig skaparesom är bortom tid och rum.
K: Gud är en personlig, treenig Gud.

3: Vem är jag?
NA: gud
K: skapad av Gud

4: Hur hamnade jag här?
NA: du finns där du är p.g.a karma; genom miljontals år har du återfötts åter och åter igen i nya kroppar. När du slutligen når upplysningen och inser att du är en del av den gudomliga kraften, kommer du att upphöra att existera som enskild individ.
K. Gud skapade människan med förmåga att skilja mellan rätt och fel, men människan valde att vända sig bort från sin Skapare och göra sig själv till gud i stället.

5. Varför finns jag till?
NA: för att betala av dålig karma
K: för att ära Gud och leva i gemenskap med Honom. Jag får möjlighet att välja mellan liv och död, att ta avstånd från eller ta emot frälsningen genom Jesus Kristus och så tjäna Gud genom att göra det som är barmhärtigt och rätt. Genom Jesus Kristus har vi fått försoningens ämbete.

6. Vad är meningen med livet?
NA: att uppnå upplysningen
K: att ära Gud.

7. Vad är det sanna, det goda och det sköna?
NA: frågan saknar betydelse, eftersom det inte finns några motsatser som gott-ont, rätt-fel,vacker-fult eller smärta-välbefinnande.

8. Hur ser det bästa livet ut?
NA: livet precis före upplysningen, eftersom man då kommer ihåg att man är gud och inte längre existerar som individ.
K: Ett liv i full gemenskap med Herren.

9. Varför finns det ondska, smärta, lidande och orättvisa?
NA: på grund av dålig karma. Vi väljer därför att vi väljer att lida.
K: på grund av syndafallet.

10. Kommer ondskan eller godheten att få den slutliga segern?
NA: denna fråga är irrelevant, eftersom gott och ont bara är en illusion, de existerar egentligen inte.
Min reflektion: Om detta stämmer, varför lär man då ut om karma? Om det inte finns en personlig gud, hur avgörs då vad som är bra eller dåliga handlingar? Hur kan en opersonlig kraft hjälpa i kriser, när man lider, om man har missbruksproblem etc?

New Age har miljontals anhängare över hela västvärlden, dessa har valt denna åskådning som i andra delar av världen håller människor i både fysisk och andlig fångenskap. Jag tror att många i västvärlden väljer någon form av New Age därför att den verkar vara kravlös och inte skuldlägger människor. Delar av denna rörelse fokuserar mycket på hälsa, framgång och rikedom, men hur ser det ut i de lände där määniskor inte valt detta uatn fötts in i det? Jo, fattigdom, förtryck och likgiltighet för andras lidande. Undantag finns naturligvis, men dessa finns i uppror mot den rådande religionen. Likgiltighet för andra människors lidande och svårigheter bli också följden i västvärldens new age, eftersom man ju säger att du får det du väljer. Här finns ingen nåd, ingen befrielse, inget hopp och ett evigt återfödande i ett kretslopp som det är svårt att ta sig ur.

I new age uppmanas du att gå in i dig själv, tömma dig på tankar, inte hoppas på någon hjälp utifrån. Det är en hård och obarmhärtig livsåskådning.
Neej, Gud vare TACK för Herren Jesus Kristus - vår Frälsare!!!!!

Hälsningar, Karin

k
Apr 17, 2008 - 11:43AM
Re: Var slutar religionsblandningen för det kristna avfall som idag sker

Jag upptäckte att det tråkigt nog fanns en del konstigheter i mitt senaste inlägg. Här kommer några rättelser:


7. Vad är det sanna, det goda och det sköna?
NA: frågan saknar betydelse, eftersom det inte finns några motsatser som gott-ont, rätt-fel,vacker-fult eller smärta-välbefinnande.

Tillägg: K: allt gott, sant, skönt och barmhärtigt har sitt ursprung i Gud, de är Hans gåvor till människorna.
8. Hur ser det bästa livet ut?
NA: livet precis före upplysningen, eftersom man då kommer ihåg att man är gud och inte längre existerar som individ.
K: Ett liv i full gemenskap med Herren.

9. Varför finns det ondska, smärta, lidande och orättvisa?
NA: på grund av dålig karma.Rättelse: Vi lider därför att vi väljer att lida.
K: på grund av syndafallet

Hoppas allt är klart nu.

h
Apr 17, 2008 - 6:26PM
Re: Var slutar religionsblandningen för det kristna avfall som idag sker

Fint Karin att Du så klart visar på skillnaden mellan kristen tro och New Age!

Det var några meningar jag stannade upp inför:

"Jag tror att många i västvärlden väljer någon form av New Age därför att den verkar vara kravlös och inte skuldlägger människor. Delar av denna rörelse fokuserar mycket på hälsa, framgång och rikedom"

HaFo:

Det är ju så att trosförkunnelsen egentligen har sina rötter i gnosticismen och egentligen ligger New Age väldigt nära i lära, tro, liv och utövning.

Men gör det under ett mycket skickligt maskerat kristet vokabulär och skenbart kristen utövning.

Även i trosförkunnelsen "fokuseras mycket på hälsa, framgång och rikedom".

Men här handlar det om att den troende, som i sin egenliga personlighet, sin egen ande, blivit skapad till likhet med Gud och ska återerövra vad djävulen stulit: "överflöd på livets alla områden".

Upprepar igen vad Du säger:

"Jag tror att många i västvärlden väljer någon form av New Age därför att den verkar vara kravlös och inte skuldlägger människor".

HaFo:

Det är också precis vad som sker i trosförkunnelsen, när det heter att "Du har inget förflutet", som Du ska göra upp med.

"Du är i Din egentliga personlighet, Din egen ande, syndfri och verkligt rättfärdig". "Du ska bara bekänna Dig fri till den Du är i Din egen ande, skapad till likhet med Gud"

Vilket bekvämt tillstånd, som skapar en lögnvärld och dubbelhet, där man i stället för att bära fram sina synder inför Gud och uppleva daglig rening i Kristi blod.

Så ska man förneka att synden finns där och istället för att bära den fram till Jesus inför nådens tron och uppleva rening i det försonande blodet från Kristi person på korset, så "ska man bekänna sig fri, genom kraften i sina egna ord och bekännelser".

Och "lära sig leva i sin egen ande, där man är skapad till likhet med Gud och äger hela Guds potential, färdig att förlösas" och låta "anden ta kontroll över själ och kropp som fortfarande står under satans inflytande".

Detta är inget annat än New Age i kristen tappning!!!

Men att Ekman spridit detta ormgift svart på vitt för den som vill ta del av vad han tidigare förmedlat, det vill han nog inte veta av, utan kallar det säkert för spekulationer som ngn annan haft.

HaFo

k
Apr 19, 2008 - 5:55PM
Re: Var slutar religionsblandningen för det kristna avfall som idag sker

Jag har kollat på Oprah Winfreys hemsida, där hon bl.a mycket annat gör reklam för maj måndas nummer av "O, the Oprah Magazine", där hon propagerar för new age, som i det stycke jag klistrar in här. Lägg märke till att hon liksom många andra new age-anhängare och liberalteologer skapr en motsättning mellan andlighet och doktriner, som läran om Herren Jesus Kristus:

Spirituality for me is recognizing that I am connected to the energy of all creation, that I am a part of it—and it is always a part of me. Whatever label or word we use to describe "it" doesn't matter. Words are completely inadequate.

Spirituality is not religion. You can be spiritual and not have a religious context. The opposite is true too: You can be very religious with no spiritual dimension, just doctrine.

Spirituality isn't something I believe in. It is what and who I am: a spiritual being having a human experience, as the French philosopher and priest Pierre Teilhard de Chardin profoundly said.

Knowing this has made all the difference. It allows me to live fearlessly. And to make manifest the purpose of my creation. And I will be bold enough to say I know for sure it's the greatest discovery of life: to recognize that you're more than your body and your mind.

For several years in the 1990s, I did a segment on my show called "Remembering Your Spirit"—in spite of being ridiculed in the press for it and getting pushback from some viewers who weren't willing to accept the message that there's more to our lives than our five senses reveal.

Over the years, I've continued to find new ways of introducing the concept of spirit to a broad audience. This magazine is one of them—the mission being to help people find their best life, a life that acknowledges mind, body, and spirit.

Claiming my own spiritual depths and encouraging others to recognize the fullness of their potential through spiritual connection is my greatest purpose and calling. It's why I've continued to do the show these many years. It's why I recently decided to start my OWN television network—the Oprah Winfrey Network—devoted to that purpose. It's why I chose A New Earth, by Eckhart Tolle, as a book club selection, and why I interview him this month.

I've read hundreds of books that have helped me become more spiritually attuned. A New Earth resonated so deeply with me and caused such a shift in the way I perceived myself and all things, I couldn't not share it.

It's been the most rewarding experience of my career to teach this book online with Eckhart Tolle and witness millions of people all over the globe awaken to their lives in such profound ways. The book is essentially about recognizing that you are not your thoughts, and seeing, then changing, the way your ego-based mind dominates your life.

Here are a few e-mail responses from readers that make my heart sing:

"I suddenly feel alive, present, and overjoyed." (Dionne, Baltimore)

"I can see the truth that the voice in my head does not have to control me." (Domingo, Jersey City, New Jersey)

"I felt a sense of weight lifted off my shoulders. Everything happens when and where it should. I need to stop fighting and let it be. I can just live, not fight my life," (Tequiera, Halifax, Nova Scotia)

Allowing the truth of who you are—your spiritual self—to rule your life means you stop the struggle and learn to move with the flow of your life. As Eckhart says in A New Earth, "There are three words that convey the secret of the art of living, the secret of all success and happiness: One With Life. Being one with life is being one with Now. You then realize that you don't live your life, but life lives you. Life is the dancer, and you are the dance."

The joy and vitality that come from being that dance are unmatched by any pleasure you can imagine. What it takes, I've learned, is being committed to experiencing life's spiritual essence. And that, as I said in my conversation with Eckhart, is a decision you make daily: to be in the world but not of it.

What do you know for sure? Talk about it with others.

From the May 2008 issue of O, The Oprah Magazine."


varför detta "tjatande" från min sida om Oprah? Jo, därför att hennes program når miljontals tittare, som tar till sig det hon och hennes gäster säger och gör, och läser de böcker som rekommenderas, gör de övningar som förevisas etc. När Oprah för något år sedan gjorde reklam för konceptet "The Secret" (new age förstås) såldes det hundratusentals böcker och DVD med detta koncept, det hölls seminarier i ämnet - även här i Sverige. Ja, det blev till och med taget upp i svenska TV-program. "The Secret" är framgångsteologi utan "kristen" förklädnad. En sak är säker: framgången tillfaller dem som hittat på konceptet- de andra blir bedragna.

h
Apr 19, 2008 - 7:05PM
Re: Var slutar religionsblandningen för det kristna avfall som idag sker

Jämför Oprah Winfreys New Age med trosförkunnelsen:

New Age enligt Oprah Winfrey:

”Spirituality isn't something I believe in. It is what and who I am”.

”Claiming my own spiritual depths and encouraging others to recognize the fullness of their potential through spiritual connection is my greatest purpose and calling.”

”Allowing the truth of who you are—your spiritual self—to rule your life means you stop the struggle and learn to move with the flow of your life”.
---
New Age i den kristna språkdräkten finner vi i Trosförkunnelsen ( och dess utövning speciellt i spåren efter Brown, Wimber, pensacola – väckelsen, Toronto – välsignelsen).

Där uppmanas att man inte ska vara ”trospoliser” och kritiskt fastna i doktriner utan bara ”släppa loss”, ”dricka av Anden”, ”Flöda av Anden och i anden”, lära sig ”leva i sin egen ande”, där man är skapad till likhet med Gud och äger Guds hela potential, färdig att förlösas och låta anden ta kontrollen över själ och kropp.

Tro och bekänn Dig till den Du egentligen är ”skapad till likhet med Gud i Din egentliga personlighet”.

HaFo

k
Apr 26, 2008 - 7:44PM
Re: Var slutar religionsblandningen för det kristna avfall som idag sker

Klistrar här in vad en presentation av Sveriges Radios gudstjänst. Det är så sorgligt. Hälsningar, Karin


Söndag den 27 april, 2008, kl 11.03.

Bönens kraft

Alla människor ber någon gång. Vi ber en bön för att få hjälp eller kraft. Oavsett om vi är troende eller ej. Någon ber för att kommunicera med Gud, någon annan för att söka stöd. Idag handlar gudstjänsten om bönens kraft och betydelse.

Sändningen kommer från St Johannes församlingshem i Malmö.

Katarina Vaarning leder gudstjänsten. Gäst är buddisten Ming Bao.
Anna-Kajsa Svärd spelar piano och sångare från Tao Zen Center i Malmö deltar.
Textläsning: Matteus 6:5-8.

Musik i programmet:
Herre, du min klippa, trad från Irland. Svensk text Claes Vårdstedt.
Psalm 888, Att be är att vara hos Gud.
Buddistisk sång: Tillflykt, Hjärtsutran.
Psalm 916, Ge mig en plats där jag kan växa.
Herren är min herde.
Alice visa, Anders Juhlin.

Producent: Agneta Nordin Media för SR Malmö.

h
Apr 26, 2008 - 8:55PM
Re: Var slutar religionsblandningen för det kristna avfall som idag sker

Håller med Dig Karin om att det är för sorgligt med denna "synkretism", som idag växer fram på den andliga arenan.

Men allt är det ett förberedande för antikrists inträde på arenan!

Låt oss alla därför avslöja antikrists verksamhet idag på den andliga arenan och aldrig förtröttas att peka på vem den sanne Skriftens Jesus ÄR och betydydelsen av offret av KIristi persons kropp och blo på korset (med allt vad detta utifrån Skriften betyder!!)

HaFo