Angående Hagee:
I sin bok "in defense of Israel" säger han bl.a "Det var inte judarna som tog avstånd från Jesus som Messias utan det var Jesus själv som förnekade att han var Messias." Det påstående stämmer ju inte med Bibeln, vilket vem som helst kan konstatera. Om Hagee finns en uppsjö av info på nätet på en engelska som inte är särskilt svår. Vi får "räkna med" att det alltid kommer att dyka upp personer som på olika sätt förnekar treenigheten. Det viktiga är att vara rotad i vad Skriften själv säger och vad Jesus själv säger. När det i övrigt gäller Messianska föreningen, förnekar de treenigheten helt klart. Vidare trasslar de in sig i motsägelsefulla utsagor om Lagen och dess plats, om frälsningen och hur den tas emot. Deras hemsida är avslöjande.
Bra Karin!
Du ser - vi kommer inte ett steg framåt utanför Skriften! Och det är bra, det...
För vi skall rannsaka skrifterna och se, hur det förhåller sig:
2Kor.13:5-8 "Rannsaka eder själva, huruvida ni är i tron, ja, pröven eder själva. Eller känner ni icke med eder själva att Jesus Kristus är i eder? Varom icke, så håller ni ej provet.
Att vi för vår del icke är av dem som ej hålla provet, det hoppas jag att ni skall få lära känna.
Men vi beder till Gud att ni icke må göra något ont, detta icke för att vi å vår sida skall synas hålla provet, utan för att ni själva verkligen skall göra vad gott är. Sedan må vi å vår sida gärna anses icke hålla provet.
Ty icke mot sanningen, utan allenast för sanningen förmå vi något."
....
Halleluja! Allenast FÖR SANNINGEN och inte MOT sanningen förmår vi något!
.....
1. I BEGYNNELSEN VAR ORDET
2. OCH ORDET VAR HOS GUD
3. OCH ORDET VAR GUD
4. OCH ORDET VART KÖTT
Hur man kan få det till någonting annat än vad som faktiskt står där, är en fullständig gåta för mig.
Det är att “vrångt uttyda skrifterna,
sig själva till fördärv”.
Men inte heller den här falska - messianska - läran skall in i den Levande Gudens församling, för att där också fördärva andra!
Det lovar jag här, inför Gud och människor:
om Han nämligen ger mig den kraft som behövs.
S-E Sköld
Kan bara hålla med tre senaste inläggen.
När messianska föreningen missar Bibelns budskap om Guds treeninghet, så hamnar de genast vilse kring Bibelns mest centrala budskap:
Vem Jesus ÄR (Gud själv kommen i jordisk kroppslig gestalt "Kristus kommen i köttet", "Guds fullhet lekamligen".
Därmed blir det också förvanskat betydelsen av offret av Kristi persons (Gud och människa förenade - "Guds fullhet lekamligen", "född i syndigt kropps gestalt, fördömde han synden i köttet". Ngt som bara Gud själv kan åstadkomma) kropp och blod på korset.
Det är bara Gud själv i jordisk männsklig kroppslig gestalt, som i människans ställe kan ge det RENA offret av Kristi persons (Gud och människa förenade) kropp och blod på korset, då när "Gud var i Kristus och försonade världen med sig själv".
Håller med S-E att utifrån de Ord från Bibeln han återger, att det är en gåta, hur människor kan missa att Jesus är Gud själv, som blivit kött: "Guds fullhet lekamligen"!
Karin!
Citatet av Hagee, som Du återger, säger ju allt om hans vilsenhet. Säkert finns det då mycket mer som kanske kan återges kring hans vilsenhet, för ligger man snett kring denna grund, att Jesus är Messias, så följer det säkert av förförelse med i bagaget.
Men säkert finns där mitt i allt en hel del sanning, eljest skulle inte förförelsen bli "sväljbar".
HaFo
Fick ingen riktig ro med tanke på "treenigheten" och hur det bli förvanskat i bl.a messianska föreningen.
Jag vill använda mig av Bibeordet från S-E och uttrycka mig i ännu mer klartext än vad jag gjorde härovan:
---
Även om inte själva ordet "treenighet" finns i Bibeln, så "andas" den ändå detta (även utifrån grundtexten - där Guds person omtalas i en pluralitet i enhet och helhet), att Gud är en enhet och helhet av Fader, Son och Ande i en enda Gudomsperson av "Jag ÄR Herren, Herren är en".
Jag är rädd att missar man detta, så kommer man så småningom att missa att Jesus är Gud och Messias.
Joh.:
1. I BEGYNNELSEN VAR ORDET
2. OCH ORDET VAR HOS GUD
3. OCH ORDET VAR GUD
4. OCH ORDET VART KÖTT
---
Börjar man tumma på Bibelns Gudsbild, av en enhet och helhet av Fader, Son och Ande, i den ende Gudens person av "Jag ÄR (ett uttryck som Jesus själv använde om sin person) Herren, Herren är en",
så är jag rädd att man så småningom hamnar vilse kring Bibelns mest centrala budskap:
Vem Jesus ÄR (Gud själv kommen i jordisk kroppslig gestalt "Kristus kommen i köttet", "Guds fullhet lekamligen"). Det är dettta som är kristen tro!
Därmed blir det också förvanskat betydelsen av offret av Kristi persons (Gud och människa förenade - "Guds fullhet lekamligen", "född i syndigt kropps gestalt, fördömde han synden i köttet". Ngt som bara Gud själv kan åstadkomma) kropp och blod på korset.
Det är bara Gud själv, i jordisk männsklig kroppslig gestalt, som i människans ställe, som hennes ställföreträdare, som kan ge det RENA offret av Kristi persons (Gud och människa förenade) kropp och blod på korset, då när "Gud var i Kristus och försonade världen med sig själv".
Då när Gud och människa försonades, förenades i Guds jordiska kropp som fullt ut Gud och fullt ut människa samtidigt.
Då när Gud själv, som "född i syndigt kropps gestalt fördömde synden i köttet". Och detta genom sin syndfria rättfärdighet och Gudomlighet.
När syndens konsekvenser lades på Kristus, så detroniserades syndens konsekvenser i Hans syndfria rättfärdighet och Gudomlighet.
Därmed kunde så Gud själv i människans ställe, bära fram det RENA offret av Kristi persons (Gud och människa förenade) kropp och blod på korset.
Därmed kan också Gud för Kristi skull tillräkna människan i hennes ställföreträdare, Kristi rättfärdighet.
En rättfärdighet från Gud, genom tro på vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset (med allt vad de orden verkligen betyder!)
Behöver jag då tjata om att detta, vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset, blir förvanskat även i katolicismen och trosförkunnelsen! Och detta mitt i allt kristet vokabulär!
HaFo
Gomorron!
Jag ville bara skriva att det finns judar som omvänt sig till Kristus och som INTE förnekar treenigheten och som inte har någon förståelse för den messianska rörelsen. I själva verket är det så att flertalet medlemmar i denna rörelse inte alls är judar. Det finns också israelvänner i Sverige som klart tar avstånd från den messianska villervallan.
Det allvarliga i messianska föreningens läror är dels förnekandet av treenigheten och dels att de gör efterlevnaden av GT:s föreskrifter om mat, sabbat osv till en frälsningsfråga, även om de just där försöker lägga ut dimridåer.
Håller med Dig karin i vad Du skriver.
Och ser man till t.ex. Hes. 38 och framåt, så tror jag att detta är analogt med Rom. 11 om att det kommer en dag när det blir verklig "Jesus - väckelse", bland det Judiska folket.
Så att de ser vem Jesus ÄR. Och att det var deras sanne Messias, som offrade sin kropp och sitt blod, för var människa, även varje Jude, på korset.
Och att det då kommer att bli "en herde och en hjord", av ett Guds folk från, både församlingen och det Judiska folket som tillsammans, ska "regera med Kristus".
(Ändå tror jag inte att vi då är framme vid "den nya himmlen och nya jorden där rättfärdighet bor". Men det är en annan fråga)
Men det skeende med det Judiska folket kommer i "full skala", först, efter att de varit i ett falskt förbund med antikrist, en falsk Messias och en avfallen kristenhet, som å sin sida då "genom dialog", är lierade med övrig religiositet.
Allt då i det skeedet, landar under den falske profeten, som ska förmå människorna att tillbe "en annan Jesus", en i stället för, - anti - krist. En falsk Messias.
---
Fram mot detta verkar idag flera "messianska - grupper", liksom den falska enhet inom kristenheten som idag växer fram. Allt kommer det att mötas under den "falske profetens" ledning.
Han kommer att ses som den som verkligen kan ena all religiositet under den ende Guden, som egentligen "alla ju tror på".
Vilket då kommer, att manipulativt nog, vara "en annan Jesus och en annan ande" - antikrists ande och den person, som han en dag kommer att framträda med i jordisk kroppslig gestalt, i en imitation av Guds trenighet av Fader, Son och Ande.
Satan själv är "Gud Fader", den falske Messias - fredsmäklaren, som ordnar fred, ordnar upp ekonomin, skapar rättvisa, enhet och kärlek utöver hela vår värld både politiskt och andligt - är Sonen (antikrist) och den "falske profeten", är "Anden", som pekar på "Sonen", den falske Messias.
Det enda som kan hjälpa var människa inför den turbulens som ligger framför, är att aldrig släppa taget om vem den sanne Jesus Kristu ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset.
Med allt vad dessa ord verkligen betyder och innebär! Därför behöver vi bli helt klara över frågan "vem är Jesus"!
HaFo
Känner att jag ytterligare vill trycka på de citerade orden från Johannes första versar om:
"Ordet som var hos Gud och var Gud och vart kött". Här framgår det klart att det är Gud själv som var "Kristus kommen i köttet".
Tillika med orden från Jesus: "Jag och Fadern är ett. Den som har sett mig har sett Fadern".
Detta visar på en odelbar enhet och helhet, mellan Fadern och Sonen, samtidigt som det visar på, att de utgör två personligheter i denna enhet och helhet av Guds person som "är ett"(Fadern och Sonen).
---
Vidare orden om att Jesus är "Guds fullhet lekamligen". Det visar på samma sätt, att Jesus är Gud själv kommen i jordisk kroppslig gestalt.
Och därför säger också Jesus på en fråga, att Han fanns till, redan tidigare än Abraham.
--
Ordet (Jesus) var hos Gud och var Gud och har blivit kött (människa).
Jesus fanns alltså till i en preexistens som Gud själv.
Ändå ber han till Fadern. Det är alltså frågan om en Gudomsperson av Fader och Son där Jesus säger "jag och Fadern är ett".
---
Läs vidare i Joh. kap. 14 - 17.
Där visar så Jesus på enheten, helheten mellan Fadern, Sonen och Anden, men att de ändå på ett sätt är åtskilda och har olika uppgifter.
---
Jag tror att vi aldrig, kan utifrån Skriften komma närmare den konklussion, som kristna långt bakåt gjort kring Gudsbilden och Guds person och formulerade det som "en Gud i tre personer och tre personer i en Gud".
Och jag tror, att om vi "avviker" från den Gudsbilden, så kommer vi att få stora problem. Ja, så pass stora problem, så att vi kanske till och med missar vem Jesus ÄR:
Gud själv kommen i jordisk kroppslig gestalt. Det är vad som är kristen tro!
"var och en ande som bekänner att Jesus är Kristus kommen i köttet, han är av Gud, men var ande som inte så bekänner Jesus är antikrists ande..."
Och förnekar man nånstans i sin tro och bekännelse, vem Jesus ÄR, så har man även därmed förnekat betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset och trampat "förbundsblodet under sina fötter"!!
HaFo
Det var några ord som ständigt återkom till mig i bussen idag, när jag tänkte på detta ämne. Så jag sänder de tankarna om det skulle kunna fylla en funktion.
När det talas om Jesus i kolosserberevet, så sägs det att han "är född före allt skapat".
Alltså att Han inte är skapad, utan "född av Gud" och har funnits i Guds eviga person före allt skapat.
Det stämmer då med Orden i Johannes, om att Jesus var Ordet, Ordet var hos Gud (född av Gud) och var Gud = Jesu egna ord "Jag och Fadren är ett".
Alltså en enhet och helhet av "Jag" (en person) och "Fadern" (en annan person), som ändå "är ett" på ett sådant sätt, att "den som har sett Sonen har sett Fadern"!!
Om Anden omtalas den av Jesus som HAN, alltså ingen abstrakt kraft, utan en person, som "Fadern skall sända i mitt namn (Jesu namn)".
Anden är altså en person i Guds treenighet, som ska peka på och förhärliga vem Jesus ÄR, (Gud själv kommen i jordisk kroppslig gestalt) och "överbevisa världen om synd rättfärdighet och dom".
Anden är "Kristi ställföreträdare på jorden" och INTE påven!!!
Andens uppgift var alltså att överbevisa:
"Om synd, ty de tro inte på mig", säger Jesus.
Alltså att man inte i Andens ljus över Ordet, ser vem Han ÄR och därmed inte heller ser betydelsen av offret av Kristi persons kropp ocj blod på korset. Då "tror man inte på Jesus"!
Enbart i ljuset av vem Han ÄR ("Guds fullhet lekamligen"), blir betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset uppenbart i dess frälsande betydelse, då när "Gud var i Kritsus och försonade världen med sig själv".
"Om rättfärdighet".
Alltså att människans alla egna ansträngningar, är som "en fläckad klädnad", men att det finns en "rättfärdighet från Gud, genom tro på Jesus", som TILLRÄKNAS människan, därför att syndens konsekvenser detroniserades i Kristi persons syndfria rättfärdighet och Gudomlighet, så att Gud "inte tillräknar henne synderna" (2 Kor. 5: 17 - 21)!
Och att Jesus därmed inte skildes från Guds gemenskap (dog andligen), utan förblev i enheten, helheten av den ende Gudens person av Fader, Son och Ande och därmed även förblev Kristi person av Gud och människa förenade.
Och så därmed kunde bära fram det försonande offret av Kristi persons (Gud och människa förenade) kropp och blod på korset.
"och dom"
"För dem som är i Kristus Jesus finns ingen fördömelse", säger Rom. kap 8. Alltså för de som sett vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset.
Men "om dom", att "för över den som inte äger Sonen, förblir Guds vrede".
"Den som har Sonen (alltså ser vem Han ÄR och betydelsen av Hans verk på korset), han har livet, men den som inte har Sonen (alltså inte i Guds Andes ljus över ordet, ser vem Han ÄR (Gud själv i kroppslig gestalt - "Guds fullhet lekamligen" och därmed inte heller ser betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset), han har inte livet".
HaFo
Fick ett mail med anledning av ämnet här. Klistrar in svaret på frågeställningarna:
---
HaFo:
Ska försöka tillmötesgå Dina frågor mer noggrant där Du undrar var det finns skriftbevis:
"lika i ära och lika i evigt majestät. Evig är Fadern, evig är Sonen och evig den helige Ande",
HaFo:
Om Jesus och Fadern är ett, enligt Jesus, så torde de vara ”lika i ära och lika i evigt majestät”. Om Nu Jesus var ”född före allt skapat”, som Skriften säger, så torde han vara lika ”evig” som Fadern – eller?
Om Guds Ande, så omtalas Han som ”svävande över vattnet”, innan skapelsen begynte. Då borde väl även Anden vara lika evig som Gud själv – eller?
---
Du undrar över:
"Fadern är allsmäktig, Sonen är allsmäktig och den Helige Ande är allsmäktig, och likväl inte tre allsmäktiga, utan en enda allsmäktig."
HaFo:
Om nu Fadern och Sonen är ett och Anden är sänd från Fadern (och tillika fanns med i begynnelsen) i Jesu namn, för att ”förhärliga Sonen”, så måste väl i konsekvensens namn, denna enhet och helhet av Fader Son och ande vara ense och överens i sin ”allsmäktighet” – eller?
Citat:
”Fadern är Herre, Sonen är Herre och den Helige Ande är Herre, och likväl inte tre Herrar, utan en enda Herre.”
HaFo:
Om Jesus av Gud givits det namn som är över alla andra namn :Jesu namn och Han av Gud blivit ”gjord till Herre och Messias” och det sägs att Anden är sänd ”i Jesu namn”, så måste väl även Anden ”vara Herre”, fullt ett med Fadern och Sonen i ”Guds treenighet” – eller?
---
Citat:
"Och bland dessa tre personliga uppenbarelser av den ende Guden är ingen den förste eller den siste, ingen den störste eller den minste, utan sinsemellan lika eviga och lika stora och helt oskiljaktiga i en enda Gudomsperson JAG ÄR HERREN."
---
HaFo:
Jag tycker att av ovan angivna, så framgår det att precis vad dessa ord säger, att Fader, Son och Ande, i den ende Gudens person av ”Jag ÄR Herren, Herren är en”, så finns ingen gradskillnad, väsensskillnad, eller ”olika storheter” i den ende Gudens person av Fader, Son och Ande.
Hela Guds person ÄR en oupplöslig enhet och helhet av Guds uppenbarelse av Fader, Son och Ande - eller?
Sker där en upplösning så handlar det inte längre om Guds person. Och det är vad som sker i trosförkunnelsen!
---
Citat
”jämlik Fadern och Sonen i den ende Gudens treeniga enhet, odelbara i en enda Gudomsperson JAG ÄR HERREN EDER GUD.”
HaFo:
Hur man än vill vrida och vända allt, så tror jag utifrån vad jag ovan angett kring Fader, Son och Ande, utifrån Skriften,
att det finns en odelbar enhet av Guds person av Fader, Son och Ande, i en person som säger sig vara:
”Jag är Herren, Herren är en" och att Jesus använder detta uttryckssätt om sig själv:
”Jag ÄR”, alltså att Han ÄR Gud själv kommen i kroppslig gestalt och Ordet säger att Gud gjort Honom till både Herre och Gud och Tomas ger sin bekännelse om Jesus, "min Herre och Gud" :
Alltså att Jesus ÄR som Skriften säger:
”Guds fullhet lekamligen”!!!
Och att vi aldrig, när vi sen ”kopplar på Anden” i Guds treenighet Utifrån Joh, kap 14 - 17, kan komma närmare sanningen än:
”En Gud i tre personer och tre personer i en Gud". Det är den Gudsbild Bibeln ger oss!! Like it or not!
Och där får vi hjälplöst förtrösta till att ”Gud var i Kristus och försonade världen med sig själv, han tillräknar oss inte våra synder. Den som var utan synd (Jesus), honom gjorde han till synd/syndoffer, på det att vi i honom må bli rättfärdighet från Gud”.
---
Be gärna och meditera över alla de djupheter detta Guds Ord vill säga oss!!
Och begrunda hur allt detta blir förvanskat i trosförkunnelsen, katolicismen och upphoppande allehanda "mesianska grupper"!
HaFo
Joh. 1:10 “genom HONOM
hade världen blivit till”.
Kol. 1:16-17 “I HONOM
skapades allt i himmelen
och på jorden,
synligt såväl som osynligt,
både tronänglar och herrar
och furstar och väldigheter
i andevärlden.
ALLTSAMMANS har blivit
skapat genom HONOM
och till HONOM.
Ja, HAN ÄR TILL före
allt annat, och alltsammans
äger bestånd i HONOM.”
Skriften säger om Jesus:
Joh. 1:10 “genom HONOM hade världen blivit till”.
Kol. 1:16-17 “I HONOM skapades allt i himmelen och på jorden, synligt såväl som osynligt, både tronänglar och herrar och furstar och väldigheter i andevärlden.
ALLTSAMMANS har blivit skapat genom HONOM och till HONOM.
Ja, HAN ÄR TILL före allt annat, och alltsammans äger bestånd i HONOM.”
---
Tycker detta är starka ord som vidimerar Jesu egen beteckning på sig själv genom att använda samma ord som Fadern använder: Jag ÄR och som då pekar på när Fadern ger sig tillkänna som : ”Jag ÄR Herren, Herren är en”.
Och om denna Herre Fadern som är en, kan Jesus säga, ”jag och Fadern är ett, den som har sett mig, han har sett Fadern.
Koppla det samman med orden ovan och det framgår ju tydligt att Jesus är Gud själv som kommit i jordisk kroppslig gestalt. Det bekräftas av ordet om att Jesus är ”Guds fullhet lekamligen”.
Missar vi detta, så blir orden om offret på korset meningslösa!
Endast Gud själv förenad med en människa – Kristi person – kan bära fram ett RENT offer av Kristi persons kropp och blod på korset. Där Gud slöt ett nytt förbund med människan. ”Det nya förbundet i Kristi blod”.
HaFo
Hebr. 5:5-11 "Du är min Son,
jag har idag fött dig",
liksom han på ett annat ställe
säger: "Du är en präst till evig tid
EFTER MELKISEDEKS SÄTT".
Så lärde han, fastän han var "Son",
lydnad genom sitt lidande;
och när han blivit fullkomnad,
blev han för alla dem som är
honom lydiga upphovet till
evig frälsning
och hälsades AV GUD såsom
överstepräst "efter Melkisedeks sätt".
Om detta har vi mycket att säga,
mycket som är svårt att göra
tydligt i ord,
eftersom ni har blivit
tröga till att höra".
Hebr. 7:1-3 "Denne Melkisedek,
som var präst i Salem och präst
åt Gud den Högste, han som gick
Abraham till mötes när denne var på
återvägen, sedan han slagit kungarna,
och som välsignade honom,
varvid Abraham sin sida
gav honom tiondet av allt;
denne, som när man uttyder,
vad han kallas, är först och
främst "rättfärdighetens konung",
men också "Salems konung",
det är fridens konung,
DENNE STÅR DÄR UTAN
FADER, UTAN MODER
OCH UTAN SLÄKTLEDNING,
UTAN BEGYNNELSE PÅ SINA
DAGAR OCH UTAN ÄNDE PÅ
SITT LIV OCH LIKSTÄLLES
MED GUDS SON, DENNE
FÖRBLIR EN PRÄST
FÖR ALLTID".
Hebr. 7:14-19 "Ty det är en
känd sak, att han som är vår
Herre har trätt fram ur Juda stam;
och med avseende på den
har Moses inte talat något om präster.
OCH ÄNNU MYCKET TYDLIGARE
BLIR DETTA, DÅ NU EN PRÄST AV
ANNAT SLAG UPPSTÅR, LIK
MELKISEDEK DÄRI
att han blivit präst INTE PÅ
GRUND AV EN LAG, SOM
STADGAR HÄRSTAMNING
EFTER KÖTTET, utan på
grund av en kraft som
kommer av oförgängligt liv.
Han får nämligen det
vittnesbördet: "Du är
en präst till evig tid, efter
MELKISEDEKS SÄTT.
Så UPPHÄVES nu visserligen
en föregående stadga, därför
att den var svag och gagnlös -
eftersom lagen inte kunde
åstadkomma något
fullkomligt -
men ETT BÄTTRE HOPP SÄTTS
I STÄLLET, ett hopp, genom vilket
vi får nalkas Gud."
Starka verser som klart pekar på vem Jesus ÄR och som dessutom säger samma sak som att "Jesus är slutet på lagen som frälsningsväg".
Lagen blir därmed "en uppfostrare till Kristus", såväl innan som efter jag kommit till tro. Jag blir ständigt överbevisad av Anden och Ordet om synd i mitt liv och får uppsöka "nådens tron", för förlåtelse och rening inför Gud i Jesu blod dagligen.
Dock är "lagen god", och inte upphävd, utan bekräftad, uppfylld och fullgjord i Kristi person.
"Det finns ingen fördömelse för dem som är i Kristus Jesus". Men Jesus vill föra oss in i "Livets Andes lag", som alltmer leder till en längtan efter att följa Guds vilja och Ord.
Jag tror att allteftersom Gud genom Anden och Ordet fostrar oss fram, så blir man alltmer hjälplös och inser att "mig förutan kan ni inget göra".
Men istället för att kapitulera och inse det ständiga beroendet av Jesus som Herre i mitt liv, så springer man ändå lätt iväg för fort i sin iver att "hjälpa Gud". Så får man böja sig i stoftet igen vid "nådens tron för att där undfå hjälp i rätt tid".
HaFo
Jag har hittat fler ställen som kastar ljus över Jesus som sann Gud och sann människa: JHWH uppenbarad i köttet:
Rom.9:5 “Dem tillhöra ock fäderna, och från dem är Kristus kommen efter köttet, han som är över allting, Gud, högtlovad i evighet, amen.”
…………
Uppb.1:8 “JAG ÄR A och O, säger Herren Gud, han som är, och som var, och som skall komma, den Allsmäktige.”
…
Jes.41:4 “Vem har verkat och utfört detta? Det har han som från begynnelsen kallade människors släkten fram: jag, HERREN, som ÄR den förste och som intill det sista ÄR DENSAMME.”
….
Jes.44:6 Så säger HERREN, Israels konung, och hans förlossare, HERREN Sebaot: JAG ÄR den förste, och JAG ÄR den siste, och förutom mig finnes ingen Gud.
….
Jes.48:12 “Hör på mig, du Jakob, du Israel, som jag har kallat. JAG ÄR det; JAG ÄR den förste, AJG ÄR ock den siste.
48:13 Min hand har lagt jordens grund, och min högra hand har utspänt himmelen; jag kallar på dem, då stå de där båda.”
…..
Jes.43:10 “Men I ären mina vittnen, säger HERREN (JHWH), I ären min tjänare, den som jag har utvalt, på det att I mån veta och tro mig och förstå, att det är jag; före mig är ingen Gud (el) danad, och efter mig skall ingen komma.
43:11 Jag, jag är HERREN (JHWH), och förutom mig finnes ingen frälsare.
Jag har förkunnat det och skaffat frälsning, jag har kungjort det och ingen främmande gud bland eder. I ären mina vittnen, säger HERREN (JHWH); och JAG ÄR Gud (el).
43:13 Ja, allt framgent ÄR JAG densamme, och ingen kan rädda från min hand. När jag vill göra något, vem kan då avvända det?”
….
Uppb.22:13 “JAG ÄR A och O, den förste och den siste, begynnelsen och änden.”
….
Joh.8:23 Men han svarade dem: “I ären härnedifrån, jag är ovanifrån; I ären av denna världen, jag är icke av denna världen.
8:24 Därför sade jag till eder att I skullen dö i edra synder; ty om I icke tron att JAG ÄR DEN JAG ÄR, så skolen I dö i edra synder.”
8:25 Då frågade de honom: “Vem är du då?” Jesus svarade dem: “Det som jag redan från begynnelsen har uttalat för eder.
8:26 Mycket har jag ännu att tala och att döma i fråga om eder. Men han som har sänt mig är sannfärdig, och vad jag har hört av honom, det talar jag ut inför världen.”
8:27 Men de förstodo icke att det var om Fadern som han talade till dem.
8:28 Då sade Jesus: “När I haven upphöjt Människosonen, då skolen I första att JAG ÄR DEN JAG ÄR, och att jag icke gör något av mig själv, utan talar detta såsom Fadern har lärt mig.”
…….
2Mos.3:13 “Då sade Mose till Gud: “När jag nu kommer till Israels barn och säger till dem: ‘Edra fäders Gud har sänt mig till eder’, och de fråga mig; ‘Vad är hans namn?’, vad skall jag då svara dem?”
3:14 Gud sade till Mose: “JAG ÄR DEN JAG ÄR.” Och han sade vidare: “Så skall du säga till Israels barn: ‘JAG ÄR’ har sänt mig till eder.”
……….
Joh.11:25 “Jesus svarade till henne: “JAG ÄR UPPSTÅNDELSEN OCH LIVET. Den som tror på mig, han skall leva, om han än dör;
11:26 och var och en som lever och tror på mig, han skall aldrig någonsin dö. Tror du detta?”
………………………
Amen!
Starkt Elisabeth, med vilken träffsäkerhet, som Du från Skriften, bekräftar både "Guds treenighet" och att Jesus är Gud!!
HaFo
Med tanke på att judarna firar Pesach (den äkta 'varan'), så finns det några råd till de troende i Herren från Paulus...
Studier i Skriften angående det Nya förbundets syn på “sabbatterna” (plural) - ej att förväxlas med “sabbat” (singular)!:
Paulus skriver i Kol.2:16
“Låt därför ingen döma eder i fråga om mat och dryck eller angående högtid eller nymånad eller sabbat [sabbater].
2:17 Sådant är allenast en skuggbild av vad som skulla komma, men verkligheten själv finnes hos Kristus.”
…………
Hur mycket kunskap och kärlek till de judiska syskon man än har, så bör vi beakta aposteln Paulus’ varning angående “sabbater” (de judiska festivalerna).
I grundtexten används det grekiska ordet - σαββατων - (i plural).
Således är de judiska högtiderna (ej sabbaten!) en del av deras ceremoniella förpliktelser och inte en del av den MORALA ‘lagen’, buden, som gäller universellt.
Dessa förpliktelser ålägger man inte ‘hedningen’, vilket juden Paulus understryker här i Kolosserbrevet.
Det är en sak att känna till högtiderna (halleluja!) men en helt annan sak, att börja s.a.s. tillämpa dessa högtider för Jesu lärjungar.
…………..
Joh.7:21 “Jesus svarade och sade till dem: “En gärning allenast gjorde jag, och alla förundrar ni eder över den.
7:22 Moses har givit eder omskärelsen - icke som om den vore ifrån Moses, ty den är ifrån fäderna - och så omskär ni människor också på en sabbat.
7:23 Om nu en människa undfår omskärelsen på en sabbat, för att Moses’ lag icke skall göras om intet, huru kan ni då vredgas på mig, därför att jag på en sabbat gjorde en människa hel och frisk?
7:24 Döm icke efter skenet, utan dömen en rätt dom.”
………
Hebr.10:1 “Ty lagen innehåller en skugga av det tillkommande goda, men framställer icke tingen i deras verkliga gestalt; därför kan den aldrig genom de offer som ständigt frambäras, år efter år på samma sätt, fullkomna dem som framträda med sådana.
10:2 Annars skulle man väl hava upphört att offra, då ju de som så förrättade sin gudstjänst icke mer kunde veta med sig någon synd, sedan de en gång hade blivit renade.
10:3 Men just i offren ligger en årlig påminnelse om synd.”
……….
Bara så att man inte ÖVERSKUGGAR kungars Kung och herrarnas Herre……
“DET ÄR FULLBORDAT!”
……………
Det är betalat ett högt pris, för att få Människan in genom dörren mellan GT och NT, från GT:s bokstavskristendom/lagtid till att bli en helt ny Människa:
skapad till Gudslikhet i Kristus JESUS.
En ny Människa, i vars hjärta Guds “lag” - Guds vilja - ligger: och som därför inte vandrar i bokstavens träldom; "du skall och du måste", utan i ande och sanning.
Hon är sann alltigenom, utan yttre fasader; av religiös eller annan art. Hon är en sann Människa med andra ord, fri att leva tillsammans med Gud
i den tid som nu är - här på jorden - och sedan i evighet.
Dörren från GT-tiden in i NT-tiden heter JESUS, Han som var till i Gudsskepnad, Ordet som blev kött, men inte räknade jämlikheten med Gud “som ett byte” utan utblottade Sig själv och iklädde Sig Mänsklig skepnad och kom som sådan, som mänsklighetens tjänare;
ja, offerlamm!
Den som föraktar det Guds offerlamm, kommer aldrig in i NT-tiden, och får sina ögon öppnade: p.g.a. det täckelse, som försvinner först i Kristus JESUS: Ordet/Gud som blev kött, d.v.s. Människosonen JESUS.
Det är Han som öppnar blindas ögon, inte bara fysiskt utan också - och nog så viktigt - andligt. Och utan mötet med Denna Guds ögonöppnare, förblir de stängda och Skrifterna förblir oläsliga/oförstådda.
Och det är detta som drabbat Israel - Guds egendomsfolk - och Messianska föreningens lärjungar, som valt att vika av från vägen och återvända till “fädernas” träldom och Gudsförnekelse;
Gudsförnekelse, i de att de förnekar Guds Son som Ordet/Gud som blev kött: som antog -och kom till oss i Mänsklig gestalt.
Kol- 2:16-17 “Låt därför
INGEN DÖMA ER
i fråga om mat och dryck,
eller angående högtid
eller nymånad eller
SABBAT.
Sådant är endast en
SKUGGBILD
av vad som skulle komma.
MEN VERKLIGHETEN SJÄLV
finns hos Kristus”.
Jag vet inte om detta hamnar under rätt rubrik, men här kommer en artikel ur dagens Dagen. Hälsningar, Karin
I helgen håller församlingen Klippan i Stockholm en utåtriktad kampanj - den första sedan den lilla församlingen etablerades i Sverige.
- Vi döper endast i Jesu namn, men dömer inte kyrkor som har en annan syn, säger församlingens pastor Adrian Smith.
Han kom från USA till Sverige för fyra år sedan för att leda en församling som då existerat i cirka tio år under namnet Apostoliska pingstkyrkan i Danderyd. Den bytte senare namn till församlingen Klippan.
Församlingen har inte någon organisatorisk koppling till Oneness-rörelsen, (se artikel nedan) men själv tillhör Adrian Smith det största av Oneness-rörelsens samfund, United Pentecostal Church International, UPCI, som har 4 miljoner medlemmar i hela världen.
- Den största skillnaden mellan oss och annan klassisk pentekostalism är att vi döper i Jesu namn. (till skillnad från de flesta kristna samfund som döper i Faderns, Sonens och den helige Andes namn, red anm).
- Det gör vi för att vi anser att det är en biblisk sanning, men vi välkomnar alla som vill fira gudstjänst med oss, berättar han.
Adrian Smith inser att synen på dopet är kontroversiell bland kyrkor i Sverige, och påpekar att han inte dömer någon annan församling för deras uppfattning i teologiska frågor.
Satsar utåtriktat
Församlingen, som har ett 40-tal medlemmar, firar gudstjänst varje söndag i en gymnasieskola på Kungsholmen och har två husgrupper i Stockholm.
I morgon börjar Project Stockholm, en stor kampanj som framför allt riktar sig till icke-kristna. Huvudtalare är en av UPCI-rörelsens mest kända pastorer, Anthony Mangun från församlingen The Pentecostals of Alexandria i Louisiana, USA.
- Han är en utmärkt talare och kommer i sällskap med en grupp från församlingen, däribland flera ur församlingens gospelkör. Det ska bli mycket spännande.
I Sverige är församlingen Klippan den enda kyrkan med anknytning till UPCI i USA, men sedan ett år tillbaka finns en husgrupp i Falun som består av sju-åtta personer.
- Målet är att bilda fler församlingar. Människorna i Sverige behöver Jesus, säger Adrian Smith.
Församlingar med koppling till rörelsen finns även i Norge och Danmark och i Finland håller ett arbete på att etableras.
Hallå Karin!
Flyttar över Ditt inlägg kring Oneness - rörelsen till ett eget ämne och ger där en kommentar.
HaFo
Klistrar in från länken "Reformationsbibeln":
Ty tre är de som vittnar i himmelen: Fadern, Ordet och den Helige Ande, och dessa tre är ett Visa | Dölj
Denna artikel handlar om hur viktigt det är att inte utelämna bibelversar i Guds Ord. När Westcott och andra utelämnade 1 Joh. 5:7 så välkomnades detta av Jehovas Vittnens grundare Russel. Russel erkänner att det finns ett bibelställe som i viss mån stödjer treenighetsläran och det är 1 Joh. 5:7 och han är nöjd över att detta bibelställe nu har tagits bort. Russel tror att det är anhängare till treenighetsläran som anser att 1 Joh. 5:7 inte är oäkta. Men sanningen är den att både Westcott och flera andra teologer på 1800-talet inte trodde på Kristi Gudom. Det är upprörande att sådana män som Westcott och Hort har fått tillåtelse att förändra Bibelns grundtext! Ingen skall få förändra Guds Ord så att det passar en viss teologi utan istället är det Guds Ord som skall få förändra oss! Må guds Ord få vara orört!
Av: Bo Hagstedt
Kommentar: Ty tre är de som vittnar i himmelen: Fadern, Ordet och den Helige Ande, och dessa tre är ett. I folkbibeln står det endast "Ty det är tre som vittnar i 1 Joh 5:7. Halva versen borta!!Man tror knappt det är sant!
Maria
Enligt bibelns grundtext ska 1 Joh.5:7 vara "Ty tre är de som vittnar i himmelen: Fadern, Ordet och den Helige Ande". Detta bevisar treenigheten och att Jesus är Gud. Ordet = Jesus.
Dessa bibelöversättare (se ovan)har ändrat i grundtexten enligt Folkbibeln är denna vers i 1 Joh.5:7 endast Ty det är tre som vittnar.
Maria
Ett mycket viktigt bibelord som Du här visar på blivit förvanskat Maria. Håller helt med Dig, när Du säger:
”Enligt bibelns grundtext ska 1 Joh.5:7 vara ’Ty tre är de som vittnar i himmelen: Fadern, Ordet och den Helige Ande’. Detta bevisar treenigheten och att Jesus är Gud. Ordet = Jesus.”
Kopplar man samman detta Bibelord i sitt ursprung med Joh.1:1 – 18:
”I begynnelsen var Ordet och Ordet var hos Gud och ORDET VAR GUD… Och Ordet vart kött och tog sin boning ibland oss och vi såg hans härlighet liksom en enfödd Sons härlighet från sin Fader...”
Och kopplar det samman med Ord som att Jesus är ”GUDS FULLHET lekamligen”, ”I honom har vi förlossningen, förlåtelsen för våra synder, i honom SOM ÄR DEN OSYNLIGE GUDENS AVBILD OCH FÖRSTFÖDD FÖRE ALLT SKAPAT. TY I HONOM SKAPADES ALLT I HIMMELEN OCH PÅ JORDEN, synligt såväl som osynligt...
ALLTSAMMANS HAR BLIVIT SKAPAT GENOM HONOM OCH TILL HONOM. JA HAN ÄR TILL FÖRE ALLT ANNAT OCH ALLTSAMMANS ÄGER BESTÅND I HONOM."
Så är det ju då helt uppenbart utifrån Ordet, att Jesus är Gud själv i Guds treenighet och oupplösliga enhet av Fader, Son och Ande, som kom i mänsklig kroppslig gestalt, som ”Guds fullhet lekamligen”,
”Kristus kommen i köttet”.
Jesus ÄR GUD!!
Kopplar man det så samman med Joh. Kap. 14 – 17, så är det helt uppenbart att Guds enda person av Fader Son och Ande i enhet, är ”en Gud i tre personer och tre personer i en Gud”.
---
Lika viktigt är det också att se, att precis som det inte kan ske ngn separation i Guds treeniga person av Fader Son och Ande, så kan där inte ske en bruten relation mellan Gud och människa i Kristi person. Då är det inte längre frågan om ”Guds fullhet lekamligen”, ”Kristus kommen i köttet”.
All tro och bekännelse av Jesus, som talar om en bruten relation i Guds treeniga person eller i Kristi person av Gud och människa förenade ”Kristus kommen i köttet”, är en antikristlig tro och bekännelse av Jesus.
Det är då inte längre frågan om, att Jesus bär fram ett RENT offer av Kristi persons (Gud och människa förenade) kropp och blod på korset. Det handlar därmed om att ”trampa förbundsblodet under sina fötter som orent”.
Detta hur mycket man än i ord talar om Jesus som 100 % Gud och 100 % människa och att blodet på korset är vad som frälser, om man menar, att Jesus är till naturen åtskild från Gud och inte längre är Gud och människa förenade, Kristi person, så trampar man i realiteten ”förbundsblodet under sina fötter som orent"!
Ekman säger fortfarande idag i reportaget i DAGEN från LO:s jubileum:
”Dö är att vara frånskild från livets källa och det är klart att Gud [Jesus] skiljdes från Gud under en viss period.” (= JDS – lära!)
Lägg märke till Ekmans dubbeltydighet här. Han blandar här ihop begreppen och Jesus är inte bara kroppsligen ”frånskild livets källa”, utan även är Han ”andligt död”, frånskild livsgemenskapen med Gud!:
”det är klart att Gud [Jesus] skiljdes från Gud under en viss period.”
(Det är detta som är JDS – lära, att Jesus är frånskild livet i Guds gemenskap!)
Ekman säger ju rakt ut här, att Jesus inte längre är Gud, utan ”skildes från Gud under en viss period”.
Då är Han inte längre 100 % Gud och 100 % människa (Kristi person – Gud och människa förenade), hur mycket man än säger det med då ”tomma ord”.
Då hjälper det föga att mitt i detta dubbla budskap likt Ekman så fint säga:
”Hans blod blev utgjutet som ett offer för oss och blodet är det försoningsmedel som sonar vår synd och skuld”
Det låter ordmässigt väldigt sant och riktigt, men ändå är det för Ekman bara i praktiken till tomma ord, som ska låta bra, eftersom hans ”andra budskap” är att:
”det är klart att Gud [Jesus] skiljdes från Gud under en viss period.”
Då är i praktiken inte längre ”Gud i Kristus och försonar”. Då är det i praktiken inte längre ”Jesu Kristi Guds Sons blod, som renar från all synd”, som frambärs, utan blodet från en från Gud, andligt död, skild människa.
Alltså är det en antikristlig tro och bekännelse av Jesus och ett ”trampande av Jesu blod under sina fötter som orent”, som Ekman fortfarande presterar!!
---
Jesus vinner segern över den andliga döden och syndens konsekvenser över människan, när det läggs på Honom. Inte genom att skiljas från Guds gemenskap och dö andligen som Adam, utan genom, att igenom försoningen istället, förbli Gud och människa förenade – fullt ut Gud och fullt ut människa samtidigt – Kristi person och andligt levande i Guds gemenskap.
Därmed kan Han också bära fram det RENA offret av Kristi persons (Gud och människa förenade) kropp och blod, på korset!
Detta är kristen tro och bekännelse av vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons (Gud och människa förenade) kropp och blod på korset.
Det är inte själva lidandet för Jesus, i sig själv, som räddar människan. Det är inte att Jesus skulle skiljas från Gud som räddar människan.
Det som räddar människan, är att hennes ställföreträdare, nu inte misslyckas som Adam och dör andligen (skiljs från Guds gemenskap), utan övervinner syndens och den andliga dödens konsekvenser, när det läggs på Honom och att Han mitt igenom detta, genom sin syndfria rättfärdighet och Gudomlighet, förblir ”Guds fullhet lekamligen”,
”Kristus kommen i köttet” och därmed, bär fram det RENA offret av Kristi persons (Gud och människa förenade) kropp och blod på korset, som öppnar vägen in till Guds gemenskap för människan.
Det är vad som räddar människan att Gud hela tiden ”är i Kristus och försonar världen med sig själv”!!!
HaFo
Återger igen från Maria:
”Enligt bibelns grundtext ska 1 Joh.5:7 vara ’Ty tre är de som vittnar i himmelen: Fadern, Ordet och den Helige Ande’. Detta bevisar treenigheten och att Jesus är Gud. Ordet = Jesus.”
Det är också precis vad King James översättning säger:
7 For there are three that bear record in heaven, the Father, the Word, and the Holy Ghost: and these three are one.
---
HaFo skriver:
"Det är vad som räddar människan att Gud hela tiden ”är i Kristus och försonar världen med sig själv”!!!"
Mkt viktiga ord du skriver Harry! Det är bara Kristus som genom sitt försoningsoffer kan rädda oss. Inte någon annan!
Maria skrev om en annan Bibelöversättning, tror den heter Reformations Bibeln. Det verkar vara en bra översättning och tack Maria för att du nämner detta med att andra Bibelöversättningar har tagit bort saker i Bibeln.
Mvh
MariaB
Citerar från hemsidan
http://www.bibel.se/articles/vilken_bibel.pdf
Citerar delar av sid. 9 – 10. (Läs hela hemsidan för att få hela sammanhanget!)
---
Angrepp på Kristi Gudom
I 1 Tim. 3:16a står det i den alexandrinska "Och erkänt stor är gudaktighetens hemlighet: "Han"
som blev uppenbarad i köttet,"("Vilken" i Vulgata) emedan det i den bysantinska istället för "Han" står "Gud".
Det är en väsentlig skillnad! "Gud som blev uppenbarad i köttet," Någon som inte trodde på att
Jesus var Gud, bytte ut Gud mot Han! ...
... Första Johannes Brev 5:7
I Textus Receptus kan vi läsa följande: "Ty tre äro de, som vittna i himmelen: Fadern och Ordet
och den Helige Ande. Och dessa tre äro ett. (8) Och tre äro de som vittna på jorden: Anden,
vattnet och blodet; och de tre vittna ett och detsamma."
I våra moderna Biblar är det med fet stil i vers sju och åtta utelämnat. Denna utelämning har varit
föremål för många diskussioner.
När Erasmus gav ut sin första utgåva av Textus Receptus år 1516 på grekiska, tog han inte med denna vers,
eftersom den saknades i de grekiska manuskript han hade tillgång till, utan fanns enbart med i de
latinska manuskripten.
För att stilla det larm som uppstod kring att han inte tagit med 1 Joh. 5:7 lovade han att ta med versen, om den återfanns i ett enda grekiskt manuskript.
Senare fann man ett grekiskt manuskript som innehöll denna vers, och Erasmus inkluderade versen i sin tredje utgåva år 1522, och den fick därefter en permanent plats i Textus Receptus ...
... Följande teori är den mest troliga varför versen blev utelämnad. I det grekisktalande öst hade
man problem med Sabellianismen, Monarkianerna.
De hävdade att Gud existerade på olika sätt men bara på ett sätt åt gången. Guds olika namn - Fader,
Son och Ande - beskrev de olika roller han spelade vid olika tider.
(HaFo anm.: påminner om Oneness – läran!!)
För dem i öst som hade problem med Sabellianismens irrlära, kunde denna vers ha använts av irrlärarna till stöd för sin tro, och kanske därför blev versen inte accepterad, då det fanns manuskript som
utelämnade 1 Joh. 5:7.
Däremot blev versen bevarad i de latinska texterna i Afrika och Spanien, där Sabellianismen inte var så stark.
Versen återfinns också i följande manuskript: Codex Ravianus, i marginalen av 88, i 629, i r, ett
gammalt latinskt manuskript och i Speculum, en avhandling som innehåller gammal latinsk text.
Dessutom i det grekiska manuskript som fick Erasmus att ta in versen i Textus Receptus. För övrigt
finns versen även i den latinska Vulgatabibeln.
Ytterligare bevis för att versen ska vara med är att Tertullianus (omkr. 200) citerade denna vers.
Cyprianus, biskopen i Kartago, skrev (omkr. 250) enligt följande, citat:
"...angående Fadern och Sonen och den Helige Ande är det skrivet: de Tre äro Ett."
På 300-talet citerades versen av spanska biskoparna Priscillian och Idacius Clarus. På 400-talet
citerades versen av ortodoxa afrikanska skrivare samt av Cassiodorus i Italien på 500-talet.
----
HaFo kommentar:
Lite märkligt hur det kan bli sån strid om dessa meningar, eftersom det ju ändå är så klart med Guds treenighet av Fader Son och Ande och att Jesus ÄR Gud. Det framgår ju fullt klart i en helhet av Bibelordet!
Hur kan man t.ex. ta Orden:
”I begynnelsen var Ordet och Ordet var hos Gud och ORDET VAR GUD ... Och Ordet vart kött och tog sin boning ibland oss och vi såg hans härlighet liksom en enfödd Sons härlighet från sin Fader...”
Och koppla det samman med Ord, som att Jesus är ”GUDS FULLHET lekamligen”, ”I honom har vi förlossningen, förlåtelsen för våra synder, i honom SOM ÄR DEN OSYNLIGE GUDENS AVBILD OCH FÖRSTFÖDD FÖRE ALLT SKAPAT. TY I HONOM SKAPADES ALLT I HIMMELEN OCH PÅ JORDEN, synligt såväl som osynligt...
ALLTSAMMANS HAR BLIVIT SKAPAT GENOM HONOM OCH TILL HONOM. JA HAN ÄR TILL FÖRE ALLT ANNAT OCH ALLTSAMMANS ÄGER BESTÅND I HONOM."
Och sen hävda att Jesus inte är Gud själv i jordisk kroppslig gestalt?
Det är ju så helt uppenbart utifrån Ordet, att Jesus är Gud själv i Guds treenighet och oupplösliga enhet av Fader, Son och Ande, som kom i mänsklig kroppslig gestalt, som ”Guds fullhet lekamligen”, ”Kristus kommen i köttet”.
Jesus ÄR GUD!!
Kopplar man det så samman med Joh. Kap. 14 – 17, så är det helt uppenbart att Guds enda person av Fader Son och Ande i enhet, är ”en Gud i tre personer och tre personer i en Gud”.
---
Samtidigt är det kanske inte så märkligt att fienden hela tiden gör angrepp på att Jesus är Gud. Det är ju det som är den kristna trons kärna och bekännelse, att Jesus är ”Guds fullhet lekamligen”, ”Kristus kommen i köttet”.
Och då inte vilken ”Kristus som helst”, utan ”Guds fullhet lekamligen”, TY I HONOM SKAPADES ALLT I HIMMELEN OCH PÅ JORDEN, synligt såväl som osynligt...
ALLTSAMMANS HAR BLIVIT SKAPAT GENOM HONOM OCH TILL HONOM. JA HAN ÄR TILL FÖRE ALLT ANNAT OCH ALLTSAMMANS ÄGER BESTÅND I HONOM."
Alltså är Han, Gud i enheten av Fader, Son och Ande, som själv är kommen i jordisk kroppslig gestalt.
Och som förenar sig själv, med den fallna människan i Kristi person, ”Kristus kommen i köttet”. ”Född i syndigt kötts gestalt” (Rom kap. 8) i arvet efter Maria.
Men som syndfri rättfärdig och Gud själv, förenad med människan, så ”fördömer Han synden i köttet”, i arvet efter Maria och besegrar syndens konsekvenser och den andliga döden, (människans åtskillnad från Gud), genom att den ”brutna relationen” aldrig sker i människans ställföreträdare, utan att Gud HELA TIDEN ”ÄR – ÄR - ÄR I KRISTUS – är I (MÄRK) I Kristus (!) och försonar världen med sig själv.”
Och därmed kan Gud själv förenad/försonad med människan, bära fram försoningsoffret. Det RENA offret av en Gudaförenad människas, Kristi persons KROPP OCH BLOD och förlåten i templet rämnar och vägen in till Guds gemenskap är öppen och fri, så att ”den som vill han komme och dricke livets vatten för intet”.
---
Eftersom Jesus ÄR Gud och Gud och människa förenade (andligt levande), så kan inte heller den kroppsliga döden behålla Kristus, utan Han kroppsligen uppstår som vår ställföreträdare, så att den som tror på Honom, även kommer att förenad med Gud, kroppsligen uppstå till en evighet i Guds gemenskap.
---
”Kristi kropp för Dig utgiven, Kristi blod för Dig utgjutet”. Inte i en ceremoni idag i nattvarden, utan DÄR PÅ KORSET!!
Nattvarden vill påminna oss om betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod en gång för alla där på korset och är inte i sig själv som ceremoni förmedlare av Guds liv.
Guds liv ligger i tron på vem Jesus ÄR och tron på betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset!
---
Det är inte själva lidandet i sig själv för Jesus, som räddar människan. Det är inte att Jesus skulle skiljas från Gud i en helvetisk vånda, som räddar människan.
Det som räddar människan, är att hennes ställföreträdare, nu inte misslyckas som Adam och dör andligen (skiljs från Guds gemenskap), utan övervinner syndens och den andliga dödens konsekvenser, när det läggs på Honom och att Han mitt igenom detta, genom sin syndfria rättfärdighet och Gudomlighet, förblir ”Guds fullhet lekamligen”,
”Kristus kommen i köttet” och därmed, bär fram det RENA offret av Kristi persons (Gud och människa förenade) kropp och blod på korset, som öppnar vägen in till Guds gemenskap för människan.
Och det innebar för Jesus, samtidigt en smärta ända in i den kroppsliga döden och upplevelsen av att vara ”en syndare förkastad av Gud”.
Men mitt i det lidandet griper Jesus kring det ”sista halmstrået” och åberopar Skriften från Psaltaren om Guds övergivenhet, där fortsättningen visar på att Fadern svarar i Guds treenighet och att enheten, föreningen mellan Fader, Son och Ande och enheten mellan Gud och människa i Kristi person består.
Jesus släpper inte i sitt lidande tron och tilliten till Guds Ord!!!
---
Till kroppen dödad, men från evighet av Anden gjord levande, offras Kristi persons kropp och blod, medan Kristi person (Gud och människa förenade), Guds jordiska kropp, Kristi kropp ligger livlös i graven, så ”predikar (Kristi person – Gud och människa förenade) för andarna i fängelset”.
Kroppen och blodet är offret!!!!
Offret är inte att ”Gud dör i Kristus”, eller att Fader och Son i treenigheten åtskiljs eller att Gud och människa åtskiljs. Då är Han inte längre Gud och Gud och människa förenade – Kristi person.
Det är inte heller ett ”visst mått av lidande” för Jesus som räddar människan!
Vad som räddar människan är att Gud hela tiden ”ÄR I Kristus och försonar världen med sig själv”!!!
Och i sin person av Gud och människa förenade, Kristi person, övervinner synden konsekvenser och den andliga döden (människans åtskillnad från Gud), i Kristi syndfria rättfärdighet och Gudomlighet och därmed kan frambära det RENA offret av Kristi persons (Gud och människa förenade) kropp och blod på korset.
Det är också förutsättningen för den kroppsliga uppståndelsen, att Jesus hela tiden är andligt levande – förenad med Gud och därmed kan besegra inte bara den andliga döden (åtskillnaden från Gud), utan även den kroppsliga döden.
HaFo
Jag citerar från Michaels blogg (gå gärna in och även lyssna på videorna och ge så gärna en kommentar där på hans blogg, eller så här efter hans citat, som jag återger.
http://jdfk-kefas.blogspot.com/2008/08/nicenska-trosbeknnelsen.html
---
Nicenska trosbekännelsen
"Jag tror på en enda Gud, allsmäktig Fader, skapare av himmel och jord, av allt vad synligt och osynligt är; och på en enda Herre, Jesus Kristus,
Guds enfödde Son, född av Fadern före all tid, Gud av Gud, ljus av ljus, sann Gud av sann Gud, född och icke skapad, av samma väsen som Fadern,
på honom genom vilken allting är skapat;
som för oss människor och för vår salighets skull har stigit ned från himmelen och tagit mandom genom den Helige Ande av jungfru Maria
och blivit människa;
som ock har blivit för oss korsfäst under Pontius Pilatus, lidit och blivit begraven; som på tredje dagen har uppstått, efter skrifterna, och stigit upp till himmelen och sitter på Faderns högra sida; därifrån igenkommande i härlighet till att döma levande och döda, på vilkens rike icke skall varda någon ände;
och på den Helige Ande, Herren och livgivaren, som utgår av Fadern och Sonen, på honom som tillika med Fadern och Sonen tillbedes och äras
och som har talat genom profeterna; (jmfr)
och på en enda, helig, allmännelig och apostolisk kyrka.
Jag bekänner ett enda dop, till syndernas förlåtelse, och förväntar de dödas uppståndelse och den tillkommande världens liv. Amen."
---
Den videon jag delar här med mig är ju ett perspektiv utifrån akademisk teologi (religionsvetenskap) och inte Konfessionell teologi (Kristen troslära).
Till trotts för att en hel del akademiker i dag är nästan fientlig till kristendomen, erkänner även P1 profilen här (var rösten/videon är tagit ifrån) Sören Wibeck att det var en allmän och godkänd lära i forn kyrkan att Jesus är Gud, det var bara kättarna (Arius och hans anhängare) som inte godkände denna lära.
Va man gjorde var att helt enkelt stadfästa den kristna läran som man redan lärde och bekände sig till.
Det är inte alls tal om någon form av romersk katolsk kyrko politisk stadfästande, utan helt enkelt att stadfästa en ren och tydlig bekännelse som grunden för den kristna tron.
Så det är inte första gången kyrkan har fått problem som med den nya messianska rörelsen "Messianska föreningen Shalom", utan detta är ett problem som kyrkan har stått inför under nästan hela sin historia, precis som Luther också påpekade (se lite tidigare denna månaden).
MFS och deras anhängare har helt enkelt fallit bort från den kristna tron, kan inte räknas som kristna och ska inte räknas som kristna. De utgår från oss, men tillhör inte längre oss.
Treenigheten samt läran om att Jesus är sann Gud och Sann människa bygger inte på kristen tradition utan Guds Ord (Bibeln).
Spana in dessa Youtube videor med Dr. Michael Brown (messiansk jude) i debatt med Rabbi Boteach:
---
Slut från Michaels blogg
HaFo
HaFo skriver:
MFS och deras anhängare har helt enkelt fallit bort från den kristna tron, kan inte räknas som kristna och ska inte räknas som kristna. De utgår från oss, men tillhör inte längre oss.
Treenigheten samt läran om att Jesus är sann Gud och Sann människa bygger inte på kristen tradition utan Guds Ord (Bibeln).
Tack Harry för detta förtydligande! MFS undervisning är villoläror. Tack än en gång för att du tar upp detta mkt viktiga ämne.
Mvh
MariaB
