Författare
Kommentar
View Entire Thread
k
Mar 25, 2008 - 9:22PM
Re: Tidningen Dagen som förförare?

S-E Sköld skriver:
Den som kan bli någonting annat än andligt gripen av Lewi Petrus "Verklig väckelse" är andligt stendöd. Läs den, Du som har möjlighet, och bedöm själv: och låt Dig framförallt tändas!

Måste bara inflika på S-E Skölds tomma ord och ignorans:

Hur kommer det sig att du i ena stunden förnekar en avgud och i nästa hyllar honom? LP var lätt att förstå tillhörde dina hjältar, helgon eller avgudar som är orörbara. Din hetsighet att försvar avslöjar dig. "Lewi Pethrus i närbild" är bara en hyllning med av LP anakronistisk återgivning till hans fördel.

Hur kommer det sig att Sverige inte haft verklig väckelse sedan första halvan av 1950-talet och då en riktig väckelse oberoende av samfundsgränser? Var det inte då den "andliga striden" med trosrörelsen kom i landet - och detta tack vare Lewi Pethrus i egen hög person. Hela hans längtan och "inspiration" från USA förmörkade hans andliga seende så att kunde skriva: "För min del bryr jag mig inte om, vem som botar sjuka, bara de blir botade" (s. 137). Det är förklaringen till att W.Freeman och W.Branham inbjöds (1949) för att komma till Sverige 1950. Båda lekte med suspekta andliga krafter (i Jesu-namn) och hyllas av trosrörelsen som stora "guds" män. Sundare kristna håller sig långt borta från att förknippas med dem. Georg Gustafsson, en pingstpredikant jag har större respekt för, nämner i sin biografi "Georg - Visionären" (Ivar Lungren, Normans förlag 1984) att han var tvungen att stoppa Freeman från att komma till Eskilstuna med LP eftersom han funnit honom oren. "Freeman får inte komma till vår församling. Vi vill ha en ren predikstol, och den mannen är inte ren." (s. 69). Detta hände 195o!

Hur kommer det sig att LP trots detta gör PR för honom hela 195o-talet (bl.a. i sina memoarer) och senare bjuder även in Tommy Hicks? (Branham fick senare nej av LP eftersom han inte lydde honom att inte gå till Östermalms Fria församling - alltså LP's maktfullkomlighet lyser igenom - inte en andlig urskiljningsförmåga.)

När menar du S-E Sköld att trosförkunnelsen fick dela talarstol i en kyrka i Sverige? 197o-talet, 1983... Om det kommer som en chock för dig, beror det på att du har läst på för dåligt.

Det alla kan läsa sig till är att det i alla fall skedde så tidigt som år 195o och med LP's direkta inbjudan och inblandning.

Redan då började började "giftet" verka särskilt i Pingströrelsen vars förlag Filadelfia villigt tryckte nämnda förkunnares böcker på svenska. LP'a approach var att få "väckelse" till vilket pris som helst men det blev motsatsen vars frukt vi ser idag.

Visst, enligt dig är jag andligt stendöd men jag behöver, tack vare Gud famla i blindo och få uppenbarelser eller syner som inte stämmer överrens med fakta i fallet.

Jag har mer på fötterna än fotsvamp (om du skulle få ytterligare en syn eller upplevelse av något slag).

Önskar dig lycka till i livet och att du inte hoppar på alla som vågar pröva även dig.

s
Mar 25, 2008 - 10:31PM
Re: Tidningen Dagen som förförare?

Känd -eller rättare sagt, okänd avsändare. Om någon vill pröva mig - som ju står var och en fritt - så vet de åtminstone VEM de prövar.

Skulle f.ö. gärna se, att Du kommer med direkta citat från de texter som Du angriper LP för, och inte bara Dina egna, svepande referat.

Mvh

s
Mar 25, 2008 - 11:00PM
Re: Tidningen Dagen som förförare?

Lewvi Pethrus från "Verklig väckelse": "Då jag senast var i Amerika, träffade jag gamla vänner, som gav mig intryck, som jag helst vill glömma.

De var dessa som fastnat i bitterhetens och hatets snaror. En del av dem hade alltid legat åt det hållet; andra hade en gång i tiden varit tacksamma, glada och hoppfulla människor, men av en eller annan orsak så totalt förändrats, att man inte kände igen dem.

Att möta en sådan person är som att komma in i ett kylhus. Allting fryser till is omkring en. Jag kom glad och lycklig från en härlig andlig atmosfär av väckelse och liv och sammanträffade ganska oförberedd med dessa bröder.

--

Jag har träffat flera av samma typ. Det är som de trodde, att djupfrysning är en metod, som skall användas också för att bevara levande varelser från förruttnelse. Men det är ju ett stort misstag. Levande varelser bevaras genom värme och liv.

Det är underligt, att vissa kristna aldrig får sina ögon öppnade för bitterhetens och hatets fruktansvärda faror. Det är hatet mellan människor som håller på att lägga hela vår värld i ruiner."

Så långt LP:s egen undervisning till den som är
bitter, av någon anledning.

k
Mar 25, 2008 - 11:00PM
Re: Tidningen Dagen som förförare?

I ovanstående inlägg fanns det två direktcitat. Har du någon reflektion över det hände i början av 5o-talet?

Men jag ser det hopplösa i att visa dig varför din kritik av pingströrelsen inte stämmer överrens med en mer objektiv, inte tillrättalagd, pingsthistorik.

Dags att sluta nu och du behöver inte bry dig om mina inlägg. Du lever med en annan, tillrättalagd verklighet, och ser inte ändå. Mina inlägg står sig hyfsat mot dina svampar om DAGEN och jag kan ta det om du inte skulle tro mig. DU behöver inte vara andligen stendöd fast jag inte håller med dig. Tackar för att du var så öppen och ärlig emot mig, det var inte smickrande, däremot avslöjande hur nära du har till köttet.

Ett gott råd (igen) bara säg upp prenumertionen (om du har någon) och gräv djupare i svensk kyrkohistoria så ser du mer och inte behöver skapa en historia som inte bär. Du blir en gladare människa då.

Slutligen, Go kväll och Adjö.

h
Mar 26, 2008 - 12:26AM
Re: Tidningen Dagen som förförare?

Vill upprepa mina ord till Dig Känd avsändare:

Men även mitt i att Du är rätt "träffsäker" i sak på flera sätt i Din "analys" av Pingsts bakgrund, så rymmer likväl Dina inlägg en "ton", som Du kanske inte är medveten om själv.

Men som inte känns behaglig, välmenande och att nöden för Pingsts avfall, är vad som egentligen driver Dig till att skriva - eller????

Vill Du klargöra vad det egentligen är som Du vill ha sagt och av vilken orsak Du vill få det sagt????

Är det för att "tvåla dit" Lewi Pethrus eller Sven - Erik eller hela pingströrelsen från dess begynnelse, så slår Du här redan in öppna dörrar.

Sven - Erik är bara en vanlig människa. Ibland har han kloka inlägg. Ibland mindre bra och ibland färgade av hans temperamanet och personlighet, liksom mina och Dina inlägg ibland är det.

Men en sak ska S-E ha heder av i motsats till Dig. Han gömmer sig aldrig bakom ngn synonym, som Du nu Känd avsändare gör!!

Vare sig Pingst, dess tidigare ledare eller nuvarande "står i ngn särskild hög kurs" här, utan varnas för, om Du inte hade märkt det.

Men det finns fortfarande en "ton" hos Dig, som känns väldigt obehaglig, oavsett vad Du i sak framför. Sant eller falskt. Det kvittar!

Du bär på ngt som inte andas vad Du egentligen skriver om, utan att du egentligen vill ge utlopp för ngt helt annat, eller så bara "bråka lite".

Inte känner man ngt verkligen av nöd gripet hjärta och omsorg i vad Du framför. Varför?

Så därför hade det fortfarande varit klädsamt om Du velat framträda med Ditt egentliga namn.

Du har ngt viktigt tror jag att säga i sak och det hade varit intressant att få ta del av det utan denna "biton", som ständigt (även i dessa Dina sista inlägg lyser igenom och som gör det svårt att riktigt ta Dig på allvar) och under Ditt eget namn.

Ha det åter gott Du med! Å välkommen med flera synpunkter! Med eget namn eller under psudonym. Det är inget krav med eget namn för att få skriva.

Men nog tror jag den som framträder med eget namn möts med större respekt och mer lyssnande öron, än vad Du nu lyckas åstadkomma kände avsändare.

Men får en känsla av att det egentligen inte betyder så mycket egentligen om människor lyssnar till vad Du säger, bara det kan skapa lite strid och kiv, så är Ditt motiv mättat - eller???

Förlåt om jag tar fel!! Men det är ngt mitt i all Din sakliga riktighet, som känns så fel i Dina inlägg.

Vore intressant att få reda på orsaken till detta beteende och även vad Du egentligen vill få sagt och varför Du vill säga det.

Som sagt ha det gott Känd avsändare! och håller med Dig i mycket av vad Du säger i sak. Men ändå blir det så fel för Dig och täpper till öronen på människor!

Varför?

HaFo

s
Mar 26, 2008 - 10:23AM
Re: Tidningen Dagen som förförare?

Enligt min mening är varken jag eller sign. "Känd avsändare" värdig att ens lösa upp -eller knyta Lewi Pethrus skosnören;

och framförallt har ingen av oss det uppdraget, att spotta på honom - nedvärdera/nedsvärta honom - som jag uppfattar att signaturen "Känd avsändare", bildlikt uttryckt, gör:

Det som också - vid ett tillfälle - hände med Guds smorde tjänare David; då någon gjorde ett hätskt - hatiskt - utfall mot honom.

--

Lewi Pethrus var en människa som vi alla andra, och han må ha gjort en och annan felbedömning:

MEN NÅGON VILLOLÄRARE VAR HAN INTE: OCH VAD HAN BETYTT FÖR KRISTENHETEN OCH VÅRT LAND OCH UT ÖVER VÄRLDEN, VET BARA GUD, SOM ENSAM ÄR HANS DOMARE.

k
Mar 26, 2008 - 6:40PM
Re: Tidningen Dagen som förförare?

Det du nyss skrev är orsaken till att du, många pingstvänner, karismatiker och trosrörelsefolk blir förda bakom ljuset för att man inte tar Guds ord på allvar. Likt de som bär på personkult förnekar du och svartmålar dem som vågar peka på att dina ledare fört folket vilse. Israels smorde (David) var en förebådande bild på den verkliga Kungen och Den Smorde, vår Herre Jesus Kristus. Vad Johannes Döparen insåg är inte allmängiltigt! Inte ens Paulus och apostlarna skall vi tillbedja och vörda som pingstfolk ser upp till sina "smorda" - orörbara för prövning. Alltså personkult och avgudar, vilket du förnekar men med ditt tangentbord bevisar. Alla skall prövas just därför att annars far man vilse. Det är denna falska lära som fört pingstfolket vilse och du är beredd att förklara dem andligt stendöda som ser klarare än du. Men som sagt, det är inte alla som "hör" och "ser" och alla har vi olika uppgift. Jag hävdar i.a.f. att pingstfolket gått vilse p.g.a. de upptagit läror som öppnat dem för personkult som även du frenetiskt försvarar. T.o.m. förnekar, likt de i Knutby att deras ledare skulle kunna göra hor och t.o.m. mörda. Just på den punkten (gäller bara Fossmo) har de vaknat men är blinda för annat och de andra. Nämnde tidigare att det kanske är lönlöst att nämna för dig om LP’s felsteg som påverkar än idag (då visar tydliga tendenser till att förneka fakta och denna verklighet). Men man vet ju aldrig.

Lycka till i livet och jag hoppas du ödmjukar dig för Guds ord och kan se det som är uppenbart (för alla som vill se) i den faktiska verklighet vi lever i (likt Israels avgudadyrkan på sin tid).

Skrivit tillräckligt nu (här) och drar mig undan.

e
Mar 26, 2008 - 9:39PM
Re: Tidningen Dagen som förförare?

En tanke slog mig:

Skriften säger, att vi skall pröva allt och behålla det som är gott.
Med andra ord - Herren har lämnat efter sig sitt eget Ord och sänt den Helige Ande, för att vi som är kallade, skall bli utrustade till att "bära rättfärdighetens frukt"...

Nu är det så, att vi inte kan tala med Lewi Pethrus personligen och pröva det han har sagt.

Det är alltså inte LP som är problemet just nu utan tidningen Dagens tydliga väg - som Bibeln kallar den "breda vägen".

Just nu är det Dagen som gör falska läror "rumsrena".

Hur hanterar vi, som tar Guds Ord på allvar, den uppkomna situationen, så att människor inte går vilse?

Vilka motiv driver tidningsfolket, eftersom de är totalt okänsliga/döva för GUDS ORD och det profetiska tilltalet?
Frågan är alltså följande:

Är den stenhårda marknadsföringen av den mysteriereligiösa Vatikanen lösningen på andlig torka eller ligger någonting annat bakom?

VEM är intresserad av att förkasta/förvränga Guds Ord och ...varför?
VILKA MOTIV ligger bakom...?

Är det rättfärdighet och...ett rent hjärta?
....

h
Mar 27, 2008 - 2:11PM
Re: Tidningen Dagen som förförare?

Tack Elisabeth för att Du förde tillbaka samtalet till vad ämnesrubriken angav att det handlar om. Vad DFAGEN i nutid förmedlar.

Känd avsändare hamnade i ett sidospår och får väl starta ett nytt ämne med vad han/hon egentligen vill få sagt. Det känns väldigt oklart med både motiv och vad som i sak EGENTLIGEN avhandlades och vad som "egentligen skedde i det som syntes hända"???

HaFo

h
Aug 1, 2008 - 9:24PM
Re: Tidningen Dagen som förförare?

Tidningen Dagen har i 9 artiklar belyst ”Nyandligheten” och ”New Age”.

Det är bra och vällovligt. Ta gärna del av alla de belysande 9 reportagen:

http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?ID=156087

Det som är mest slående i merparten av inläggen, är kanske att det i dessa helt uppenbara antikristliga sammanhang, så sker det mer av övernaturliga ”tecken och under”, än i de ”kristna sammanhangen”.

Är det ingen mer än mig som reagerar på, att här i dessa reportage, så är det ockulta manifestationer som florerar, som liknar vad man nu kallar för ett verk av Guds Ande i ”Toronto – välsignelsen”, ”Pensacola – väckelsen” i spåren av trosförkunnelsens sammanhang och nu senast vid ”Florida – väckelsen”!?

Men då är både DAGEN och de andliga ledarna tysta!!

Visst är det bra att DAGEN gör oss uppmärksamma på förförelsen via ”Nyandligheten och New Age”.

Men det är ändå inte det mest förföriska på den andliga arenan idag! Det är så uppenbart, så det är lätt att se, att det handlar om gnosticism, ockultism, spiritism och manifestationer från fienden i denna ”Nyandlighet”.

Men då är det än mer allvarligt, på den andliga arenan, att när precis samma saker ligger där i den ”kristna verksamheten” som DAGEN menar sig företräda, bara mer kamouflerade, så ligger samma förförelse, där i trosförkunnelsen och katolicismen, men med ett ”kristet språkbruk”, som gör att ”kristna inte ser”, att även här handlar det om gnosticism, ockultism, spiritism och manifestationer från fienden.

Men det anses då av både DAGEN och andliga ledare, för att vara ett verk av Gud, där ”man ska vara ett så världen kan tro” och förenas i denna egentligen densamma förförelse som i ”Nyandligheten” och så ”tillsammans vinna världen för Kristus”, med samma förförelse, som man menar sig belysa och varna för.

Hur "dubbelt får budskap egentligen bli från en kristen tidning??

DAGEN har väl i det närmaste, utan att Pingsts ledare opponerar sig, blivit en slags ”annonspelare”, för både katolicismen och trosförkunnelsen och alltmer blivit till ett effektivt redskap till att förbereda det avfall, som ska möjliggöra antikrists framträdande och välkomnande som ”Världsfrälsaren”.

Medan man själva, vill framstå som och menar sig stå för ”väckelsekristendom”. Det är för beklagligt!

HaFo