GUD ÄR ENKEL OCH HANS VILJA ÄR ALLTID SJÄLVKLAR
CITAT FRÅN ULF EKMANS BOK "DOKTRINER" Livets Ords Förlag 1995 |
GUD ÄR ENKEL OCH HANS VILJA ÄR ALLTID SJÄLVKLAR
|
RÄTTFÄRDIGGÖRELSELÄRAN - STEG ETT
"I och med försoningen är nu grunden lagd för rättfärdiggörelsen. När Gud ser och godtar Jesu försoningsoffer, kan Gud göra det han längtar efter att göra, nämligen benåda syndaren. Nu finns det en laglig och juridiskt riktig grund, varpå Gud kan förklara syndaren rättfärdig. Det är här som det 'saliga bytet' äger rum.
I och med att Jesus blivit gjord till synd kan vi bli rättfärdiggjorda." (s 179-80)
[SÅ HÄR LÅNGT ÄR ALLTING I SIN ORDNING, BIBLISKT PAULINSKT OCH - OM MAN SÅ VILL - LUTHERSKT.]
"Rättfärdiggörelsen är en domsakt som sker i himlen på grundval av försoningen." (s 180)
[EXAKT SÅ ÄR DET. Ekman befinner sig på säker mark så länge han inskränker sig till att tala om den juridiska sidan av försoningen.]
"Denna rättfärdiggörelsedom medför liv, frälsning och pånyttfödelse för den människa som i tro, utan gärningar, accepterar domslutet." (s 181)
[ABSOLUT.]
"Inte en millimeter utrymme ges åt människan, så att hon skulle kunna berömma sig av egen förtjänst eller av egna gärningar." ---- "Det förekommer ingen växelverkan mellan Gud och människa, där Gud gör en del och människan en annan del. Nej, allt är ett verk av Gud !" (s 183)
[KAN INTE SÄGAS BÄTTRE!]
TILLÄGGET TILL RÄTTFÄRDIGHETS FÖRKLARINGEN OCH DEN HELIGE ANDES INNEBOENDE
|
"Hennes [människans] döda ande får nytt liv i pånyttfödelsen. Enligt 2 Petrus 1:4 får hon delaktighet av 'gudomlig natur'. Guds Ande kommer in i hennes ande (Rom. 8: 15-16), och vittnar i hennes inre att hon nu är ett Guds barn. Som en pånyttfödd troende är hon absolut inte Gud och hon är heller inte en del av Gud, men däremot har hon genom den helige Ande fått delaktighet av hans gudomliga natur." (s 125)
[Ordet för "delaktiga" i 2 Petrus 1:4 är koinonoi ("koinonoi"), pluralis av "koinonos", deltagare, kamrat, medbroder. Den andra betydelsen är "delaktig" och det är den som används här. När man är delaktig i någons liv, i någons person, betyder detta naturligtvis inte att man övertar denna människas väsen eller natur.
När vi är delaktiga i den helige Andes väsen och person, betyder inte heller detta att vi blir till naturen sådan som Han är. Vi kan vara ett med Honom, vara "en ande med Honom" (1 Kor 6:17), men samtidigt fortsätter vi att vara två personer: Guds Ande är en person och jag är en annan person. Han deltar i mitt liv och jag deltar i Hans liv, men jag blir därmed inte "lika med" Honom.
Ekman måste betecknande nog påpeka att "hon absolut inte är Gud", och "inte en del av Gud", just därför att hans lära i grund och botten säger just detta om den troende. Läran säger, som påpekats flera gånger, att vi är gudomliga i vår ande. Vad är detta om inte att vi är Gud? Eller är "Gud" och "gudomlig" två skilda saker; finns det en gradskillnad i gudomlighet?
Jag påstår att den som säger att han är gudomlig i sin ande samtidigt frånsäger sig möjligheten att bli en ande med Herren. Han har nämligen gjort sig själv till Gud och är därmed inte mottaglig för den Ande som vittnar om den ende Guden, Jesus Kristus. Guds Ande hjälper oss aldrig att vittna om vår egen andes rättfärdighet, eftersom denna rättfärdighet de facto inte existerar!]
"Den helige Ande flyttar in i hennes inre, i hennes hjärta, i hennes ande. Hon blir en ny skapelse (2 Kor. 5:17), och får delaktighet av gudomlig natur (2 Petrus 1:4)." (s 127)
[Som tidigare sagts: var står det i Nya Testamentet att Anden flyttar in i vår ande?]
"Hon [den frälsta människan] har fått den helige Ande. Hon har fått ett nytt hjärta och en ny natur." (s 127)
[Hon har således fått både Guds Ande och en ny natur i sin egen ande. Är bägge dessa andar lika heliga och gudomliga? Om så, vilken är det som ska driva och leda människan? Är det Guds Ande eller människans egen ande? Som citerats ovan, visar Ekman sin inställning till detta genom att stava anden med litet 'a' när han talar om vem/vad vi ska ledas av...]
"Det är alltså inte bara ett helande av den gamla personligheten som sker när någon kommer till Gud. Guds Ande skapar en helt ny invärtes människa som aldrig någonsin har funnits förut. Den gamla syndamänniskan har dött, och en ny människa, en ny skapelse, har blivit till i hjärtat hos varje troende." (s 127)
[En rätt tolkning av 2 Kor 5:17 torde vara att "någonting nytt har kommit" till hela människan. Hon har iklätts Kristus och därmed är hela hennes varelse insatt i ett nytt väsende - i liv. Uppdelningen är som nämnts tidigare mycket förrädisk och skapar lätt en kluven identitet. Skulle det nya som har kommit in i mig vara en fullkomlig andevarelse utan historia, hur blir i så fall min jaguppfattning såsom ny skapelse?
Jag blir ett oskrivet blad och öppen för allsköns andlig information, ett nyfött barn utan förflutet och i händerna på "dem som har sanningen". I framgångsteologins församlingar är det ju inte heller så välkommet att människor har tvivel, invändningar och frågor. Sådant kommer ju bara från den gamla människan.
Den gamla människan ska bara vara tyst och låta den nya, den hjälplösa, viljelösa och icketänkande andemänniskan råda. Eller snarare rådas!
"[det är] Guds Ande som återskapar människans inre." (s 127-28)
[Om med detta uttalande menas att Han upprättar det som är trasigt och renar det som är orent, är allting i så fall enligt Bibeln och dess människosyn. Om det däremot avser skapandet av en helt ny individ i anden, har tendensen att klyva människans identitet blivit uttryckt igen. "Återskapar" ger här sken av att det handlar om en sund upprättelse, men frågan är vad som avses?]
"..och det gör människan till en ny skapelse med en ny natur, till ett Guds barn.." (s 128)
[Ett Guds barn har en ny natur - ja, i betydelsen att inriktningen, viljan och förhoppningsvis även moralen blivit inspirerade av den Ande som bor i henne.]
"Vi har långt kvar i vår vandring med Kristus här på jorden. I vår vandring är vi inte fullkomliga, men den fullkomlige bor i oss." (s 130)
[MYCKET BRA SAGT.]
"..när hon blir född på nytt, tar Guds Ande sin boning i hennes ande (Rom. 8:16)... den pånyttfödda människans ande, där nu Guds Ande har sitt säte." (s 131)
[Samma sak igen: Varför bara i anden?]
"Den helige Andes impulser plockas upp av själen och manifesteras i kroppen..." (s 131)
"Men frihet från synd, i den bemärkelsen att dess verklighet försvinner, det kommer vi att uppleva först i himlen, i härligheten." (s 133)
[JAVISST, INGET ATT INVÄNDA.]
"Därför talar Ordet om striden mellan kött och ande (Gal. 5:17). Om vi vandrar i ande kommer vi inte att göra vad köttet har begärelse till. (Gal. 5:16)." (s 133)
[I Galaterbrevet 5:17 har 1917 års översättning Ande med stort 'A', medan den i verserna 16 och 18 av någon anledning skiftat till litet 'a'. Ekman tycker uppenbarligen att litet 'a' passar bäst i detta sammanhang. Vi ska alltså vandra i vår egen ande, enligt bibelöversättningen och Ulf Ekman.
Är denna vår ande pålitlig? Den ska enligt 1 Tess 5:23 helgas av Gud. Om den i åtminstone ett inledningsskede är i hög grad ohelgad, hur blir det då om vi vandrar i anden?]
"Det flöde som strömmar fram ur andens liv..." [--] "..medan andens frukter producerar överflödande liv." (s 133)
[Här blir tendensen nästan övertydlig. Andens frukter kommer alltså enligt Ekman av vår egen ande! Och livet är vår egen andes liv, inte Guds Andes liv i oss och Hans frukter som kommer därav!]
"Pånyttfödelsen är steg ett. Det är begynnelsefrälsningen då människans ande blir nyskapad (2 Kor. 5:17)." (s 134)
[Människans ande blir utbytt och övergår till en gudomlig existensform. Citatet vi läste nyss visar att man tar denna tolkning på fullaste allvar; det är verkligen så att vår egen gudomliga ande skapar liv och helig frukt...]
"Alltså är inte all sjukdom demonisk, för i så fall skulle Jesus inte ibland ha botat och ibland drivit ut onda andar. Sjukdomar kan drabba alla människor. Det är inte ett straff från en vred Gud utan en attack på livet." (s 147)
[UTMÄRKT.]
"En troende kan däremot inte ha en ond ande i sin ande. Där finns Guds Ande, men själen och kroppen kan attackeras." (s 147)
[Sant är att en troende inte kan vara besatt i sin innersta personlighet. Däremot är det säkerligen inte sant att Guds Ande endast bor i det som kallas "anden" i denna lära.]
"På grund av predikanters ovillighet och fördomar har människor som sökt hjälp istället tvingats till ibland livslångt lidande." (s 148)
[Helt klart är det så. Även i erkänt "andemedvetna" sammanhang vill man inte se att till och med en kristen kan ha demoner i sig, vilket de helt säkert kan ha.]
"I slutet av församlingens tidsålder intensifieras striden. Under de sista sju åren, som beskrivs i Uppenbarelseboken, kastas djävulen ner på jorden, där han strider aktivt med hjälp av vilddjuret och den falske profeten (Upp. 12: 9)." (s 149)
[UTMÄRKT BRA.]
"När dessa tusen år (då Jesus regerar i Jerusalem) gått till ända, släpps Satan ut för en kort tid. Då förvillar han alla folk och går till attack mot Jerusalem. Han blir dock slutgiltigt besegrad och kastas i den brinnande sjön av eld och svavel (Upp. 20: 7, 10)." (s 149)
[INGENTING ATT INVÄNDA.]
SOTERIOLOGI - JESUS I DÖDSRIKET (?)
|
"De senaste kontroverserna har handlat om huruvida Jesus dog andligen." (s173)
"Bibeln är också sparsam med beskrivningar av vad som hände i dödsriket, efter hans död och före uppståndelsen. Faktum är och förblir att Jesu död, Jesu blod och korset är det som Bibeln refererar till, när det gäller det pris som betalades för våra synder." (s 174)
[MYCKET BRA TALAT!]
"Villoläror uppstår därför om man till exempel påstår: [4 punkter + denna:] att det inte var tillräckligt med hans död och uppståndelse, utan att det behövs något ytterligare för vår frälsning." (s 174)
[VÄLDIGT SUND INSTÄLLNING OCH EN VIKTIG INSIKT, men hur är det med trosförkunnelsens tillägg? Gudomlig natur som ett resultat av försoningen, till exempel...]
"Att påstå att det är en omöjlighet för Gud att dö, är att inte förstå vad död är." (s 174)
[Kryptiskt uttalande, men klargörs (eventuellt) nedan?]
"Redan reformatorn Martin Luther fick slåss mot sin tids rationalister som inte heller ville acceptera att Gud dog i Kristus, utan menade att det bara var människan Jesus som dog. Detta föranledde Luther att utbrista: ' Jag kan inte tro på en Gud som ej kan dö !' Hela Kristus dog för våra synder, inte bara människan, utan gudamänniskan." (s 175)
[HELA MÄNNISKAN, ÄNTLIGEN ÄR HELA MÄNNISKAN I BLICKPUNKTEN!]
"När relationen med Gud är borta, så inträder den andliga döden. När Gud låter sin vredes svallvågor gå över den synd som Jesus bär när han på korset blir gjord till synd (2 Kor. 5:21), så erfar Jesus gudsövergivenhet och andlig död: 'Min Gud, min Gud, varför har du övergett mig?' (Matt 27:46)." (s 175)
[Kan inte sägas bättre!]
"Påståendet att Jesu ande och väsen släcktes ut och byttes ut mot djävulens ande under de tre dagar Jesus är död är däremot helt felaktigt. Påståendet att djävulen dansade ringdans i helvetet under de tre dagarna Jesus var död, är en spekulation som det inte heller finns så mycket bibliskt utrymme för." (s 175)
[Så var då detta spekulationsalster ur Kenyons läroförråd dementerat – alltid något...]
"Han gick verkligen ned i dödsriket. Han både smakade dödens vånda och gick åstad i anden och predikade för fångna andar." (s 176)
[Troligen är detta sant; även det första påståendet om att Jesus led dödens vånda i själva dödsriket. Flera av Psaltarens psalmer tyder också på detta.]
"Hebréerbrevet 1:5 säger: 'Ty till vilken av änglarna har han någonsin sagt: Du är min Son, jag har i dag fött dig'. Detta enorma uttalande handlar inte om inkarnationen utan om uppståndelsen ifrån de döda." (s 177)
[Stämmer troligtvis.]
HELANDE HÄR OCH NU - OBLIGATORISKT DEL AV FRÄLSNINGEN?
|
"Frälsningen innefattar helande." (s 184)
[Gnosticismens ande drar ner över den sunda inledningen ovan och inför något nytt, något extra, såsom den alltid brukar göra. Det är förvisso sant att frälsningen innefattar helande på samma sätt som den innefattar förlåtelse och rättfärdiggörelse, men bägge dessa är utlovade i sin fullkomliga form först i det förhärligade tillståndets värld - inte här och nu.
På jorden i denna tid lever vi i hopp och tro, och vi hoppas och tror på både fullbordad helgelse och fullkomligt helande i nästa tidsålder. ( Se Galaterbrevet 5:5 angående hoppet om rättfärdighet!)
"(Apg 10: 38) : Han botade alla som var under djävulens våld... Sjukdom och död kom in i världen genom syndafallet...Sjukdomar är alltså inte en uppfostringsmetod som Gud använder." (s 184)
[Hur kan man uttala sig så tvärsäkert om den saken? Jesus var själv "förtrogen med krankhet", eller sjukdom, på modernare svenska. Han lärde sig också "lydnad genom sitt lidande". Invändningen mot denna argumentation skulle kunna gå ut på att de här bibelställena handlar om korset respektive Getsemane. Resonemanget är då i sant gnostisk anda,
att Jesus så att säga var "sjuk" på Golgata kors - eftersom Han bar våra sjukdomar - och i fallet med lidandet handlar det bara om att bli lydig vid ett enda tillfälle, alltså vid ångestkampen i Getsemane örtagård. Lydnaden gällde därmed endast frågan om Jesus skulle låta sin eller Faderns vilja ske i just den stunden.
Men att vara förtrogen med sjukdom, innebär inte det att man faktiskt erfarit den i sitt eget liv, på ett sådant sätt som en människa vanligtvis erfar sjukdom? Att erfara sjukdom under det att man har stora spikar indrivna i handleder och fotleder måste väl anses vara en ganska långsökt tolkning av Jesu "krankhetserfarenheter"!
Om nu till och med Herren själv, Gud själv, lät sjukdom och lidande drabba sin kropp och sin själ under jordelivet - i uppfostringssyfte! - skulle man då inte kunna tänka sig att även vi kan bli föremål för samma metod? Vi är ju som bekant betydligt bångstyrigare än Han var som förblev syndfri genom alla sina prövningar...]
"Jesu död på korset innebär helande från sjukdomar, på samma sätt som den innebär syndernas förlåtelse: 'och genom hans sår blir vi helade' " (s 186)
[Det är redan sagt ett par gånger vad denna "himlen redan nu" - tolkning kan få för konsekvenser för sjuka och handikappade människor.]
OM "VÄRLDSLIGA FÖRSAMLINGAR"
|
[Ekmans uppräkning av kännetecken på en död tradition:]
- Andlig fångenskap för troende som inte får frihet och rätt föda.
- Kontroll av de människor som hamnat i det religiösa systemet. De upplever aldrig verklig syndaförlåtelse, verklig frid med Gud eller verkligt barnaskap. Istället har de fördömelse och fruktan och försöker krampaktigt utföra de religiösa handlingarna på rätt sätt för att få ett erkännande av Gud.
- Högmod hos dem i det religiösa systemet som tror att de kan göra allt och att de är andligare än andra. De föraktar dem som inte är lika duktiga, exklusiva, rättrogna och lika sinnade.
- Hat mot oliktänkande. Eftersom man inom ett dött religiöst system inte har kontakt med Guds Ande, flödar inte kärlek, utan hat. Hatet riktas speciellt mot dem som har ljus, frid med Gud och som är lösta och fria."
(s 205 )
[Är alla dessa punkter Ulf Ekmans beskrivning på sin egen församling???]
[Ekman räknar här upp några personer ur frälsningshistorien - bl.a. Luther och Wesley - som suttit fast i sådana "religiösa system" som han beskrivit ovan:]
"Men när dessa mött Jesus, fått frid med Gud, förstått nåden och blivit inlemmade i Kristi kropp, har det inneburit en revolution inte bara för dem själva, utan för hela deras samtid." (s 205)
[Ja, det kan hända mycket positivt och rent av revolutionerande med dem som lyckats kravla sig ur trosrörelsens nådeslösa fängelse!]
"Lika väl som vi måste förstå att Jesus Kristus har en evig gudom, måste vi förstå att han är en verklig, sann människa. Han är kommen i köttet, född av jungfru Maria." (s 72)
[UTMÄRKT.]
"Som vuxen gjorde Han vad andra människor gjorde. Han åt, drack, sov, grät, skrattade, svettades, blev trött, törstig, ledsen och vred. Han var i allting som en människa, dock utan synd (Hebr. 4:15)." (s 73)
[KAN INTE SÄGAS BÄTTRE.]
"Jesus var en vanlig människa, men ändå annorlunda. Var låg skillnaden? Jo, Han var 'avlad av den helige Ande, född av jungfru Maria'." (s 74)
[DETTA ÄR SANT OCH BORDE BEGRUNDAS AV MÅNGA KRISTNA. JESUS VAR NÄMLIGEN INGEN GUDAMÄNNISKA ELLER ÄNGLAVARELSE. NÄR GUD BLEV MÄNNISKA BLEV HAN MÄNNISKA - PUNKT.]
"..Jesus genom jungfrufödseln föds utan delaktighet i den synd som efter syndafallet genomsyrat och besmittat mänskligheten från generation till generation - arvsynden." (s 75)
[HELT RÄTT.]
"Först i Kristus Jesus ser vi en äkta människa." (s 76)
[Så antignostiskt och ljuvligt att man kommer att tänka på Irenaeus!]
"Genom Jesus visar Gud vem Han verkligen är." (s 76)
[JUST PRECIS.]
"...enbart en människa kan dömas för människans synd." (s 76)
[SÅ ÄR DET.]
"Både Kristi sanna gudom och hans sanna mänsklighet är förenade i en person. Denna förening har skett utan sammanblandning eller förvandling." (s 77)
[Sant – men hur detta hänger ihop vet bara Gud själv.]
"Den gudomliga naturen blir inte mänsklig och den mänskliga naturen blir inte gudomlig. De är oupplösligt förenade och samverkar med varandra. Dessa två naturer kommer aldrig att bli åtskilda." (s 77)
[Här motsäger Ekman sin syn på den pånyttfödda människan och uttrycker istället den underbaraste kärlekskristologi!]
"Därför uppenbarar Gud en annan väg till rättfärdighet som går genom Kristi försoning, genom nåd, av tro." (s 182)
[Varför vända på formuleringen "av nåd och genom tro"?]